Koopkrachtbehoud: kun jij nog goed rondkomen?

Cao-onderhandelingen VodafoneZiggo

Door Redactie 8 februari 2024

De cao-onderhandelingen bij VodafoneZiggo zijn gaande. Ook nu kiest VodafoneZiggo hoe en met welke partij er namens de werknemers wordt onderhandeld: DigiC/De Unie. Gelet op de hoge inflatie en de lage loonsverhogingen die zijn afgesproken in de vorige cao - die tot stand is gekomen tussen VodafoneZiggo en De Unie - is het van belang dat jouw koopkracht hersteld wordt.

cao nieuws

Voor de één zal dit zwaarder wegen dan voor de ander. Het maakt uit of je een laag, midden of hoog inkomen hebt.

Vreemde eend in de bijt

De FNV is geen partij bij de cao-onderhandelingen. Wij constateren dat er op dit moment geen eerlijk speelveld is om cao-onderhandelingen te kunnen voeren. Wij staan daar niet alleen in (zie artikel 1 en artikel 2 van Follow the money). Wij menen dat de werkgever in deze setting teveel invloed heeft op wat een cao mag kosten en de medewerker daarmee geen recht wordt gedaan. De vraag is natuurlijk waarom zou enige vakbond daaraan meewerken? Wij moeten denken aan het fenomeen van de gele bonden (ook wel bekend als: schootbond, werkgeversvakbond). Dit zijn bonden die niet onafhankelijk zijn, weinig (betalende) leden hebben, geen of te lage contributie vragen en te weinig slagkracht hebben (gebrek aan expertise, politieke invloed, een oorlogskas om acties, stakingen en juridische procedures mee te kunnen financieren, soms zelfs het ontbreken van individuele rechtsbijstand). Kortom, een tandeloze tijger.

Genoegen nemen met minder werkt ondermijnend

In ruil voor grote sommen geld (de werkgeversbijdrage) tekenen dergelijke bonden sneller voor verslechteringen of een mager cao-resultaat. Werknemers leveren in op loon, pensioen en hun vangnet bij reorganisaties. Kijkend naar VodafoneZiggo roept dit toch de vraag op: 'Als iets eruitziet als een eend, zwemt als een eend en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend.' Omdat we ons zorgen maken over deze ontwikkeling ondernemen we stappen en verkennen we wat er mogelijk is qua media, politiek en op juridisch vlak. Dat is een proces van lange adem omdat er op dit moment in Nederland onvoldoende wettelijke bescherming is tegen gele dan wel geel-lijkende vakbonden.

Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg

Vol hoop stappen sommige medewerkers intussen over van de ene naar de andere vakbond. Die heeft het niet voor mij kunnen oplossen, misschien de ander? Sommigen houden er zelfs een driedubbel lidmaatschap op na. Het staat een ieder vrij. Is er een bewezen en effectief middel? Ja, dat blijft nog steeds dé onafhankelijke vakbond. Waarbij jij en je collega’s samenkomen om elkaar als collectief te versterken. Daarmee kunnen we deze situatie doorbreken en de machtsbalans herstellen. Die collectieve kracht kunnen we samen met elkaar opbouwen en inzetten.

Lijkt dat je wat? Stuur dan een mail naar geeta.heera@fnv.nl met je naam en mobiel nummer, dan maken we graag kennis met jou. Tot die tijd is de FNV – in het bedrijf - actief vanaf de zijlijn en trekken we aan de bel bij buitenspel. Het liefst stappen we samen met jou op het veld. We gaan in ieder geval door met het behartigen van jouw belangen.