Heb jij al gestemd over onderhandelingsresultaat pensioenen VLEP?

Dit kan tot 25 februari. Doe mee!

Door Redactie 15 februari 2024

De komende jaren moeten alle pensioenregelingen in Nederland voldoen aan de nieuwe wetgeving. Ook de pensioenregeling van het pensioenfonds VLEP. Het laatste woord is aan aan de leden! Werk je in de Vlees, Vleeswaren, Pluimvee of Gemaksvoedingsindustrie dan kun je tot 25 februari stemmen over de nieuwe pensioenregeling. Doe mee!

Stem uiterlijk 25 februari over jouw nieuwe VLEP-pensioenregeling

Stem

Nieuw pensioenstelsel

Op 1 juli 2023 is de Wet toekomst pensioenen in werking getreden. FNV heeft binnen het pensioenfonds VLEP de afgelopen jaren met de andere partijen overlegd om de nieuwe pensioenwet goed te kunnen uitwerken. En nu is er een onderhandelingsresultaat. Van een akkoord kunnen we pas spreken als onze (gepensioneerde) leden in meerderheid met het resultaat instemmen.

Belangrijkste punten van de nieuwe pensioenregeling VLEP

De regeling blijft zo veel mogelijk dicht bij de huidige uitgangspunten. En gebruikt zoveel mogelijk van de voordelen van het nieuwe pensioenstelsel.

• Een pensioenregeling op basis van de solidaire premieregeling. Die sluit zo dicht mogelijk aan bij de huidige regeling.
  • Een premie van 26% en een ambitie van 58% van de gemiddelde pensioengrondslag. Dit volgt de premie  en ambitie in het huidige stelsel.
  • Een nabestaandenpensioen bij overlijden voor de pensioendatum van 30% van het laatste salaris zolang de achtergebleven partner leeft, plus een bedrag van €9.086,52 (50% van de ANW) bruto per jaar tot de AOW-gerechtigde leeftijd van de achtergebleven partner.
  • Bedrijfspensioenfonds VLEP neemt niet meer risico dan nodig is om de ambitie te realiseren. Een zo stabiel mogelijk pensioen is belangrijker dan een onzeker pensioen.
  • De oude pensioenrechten worden omgezet naar de nieuwe pensioenregeling.
  • Het gemis van toekomstige pensioenopbouw wordt gecompenseerd door middel van het toekennen van extra pensioenaanspraken.
  • Het instellen van een solidariteitsreserve zodat het korten van pensioenen, zoveel als mogelijk wordt voorkomen. Het vullen van deze reserve gebeurt uit het fondsvermogen en niet uit de premie.
  • De opgebouwde pensioenaanspraken en -rechten binnen het fonds worden via een interne collectieve waardeoverdracht ingebracht in de nieuwe pensioenregeling zodat er één pensioenregeling blijft voor bestaande en nieuwe aanspraken.

Hiermee is er volgens ons een evenwichtige overgang van de huidige pensioenregeling naar de voorgenomen nieuwe pensioenregeling van het bedrijfspensioensfonds VLEP.

Downloads

Tijdens twee webinars gaven we meer informatiee over de overgang (transitie) naar de nieuwe pensioenregeling. Download onderstaande documenten om de informatie nog eens terug te lezen

Stem voor 25 februari

Wij hopen voldoende duidelijk te hebben gemaakt waarover sociale partners een onderhandelingsresultaat hebben bereikt. Nu is het aan jou om te stemmen over de wijziging. Dat kan tot en met zondag 25 februari 2024. Je hebt daarvoor een geldig lidmaatschapsnummer nodig.

Stem

English? Vote here
Turks? Şimdi oy ver
Pools? Glosuj teraz
Roemeens? Nu votați

Meer informatie

Mis je nog informatie? Kijk dan op Goed pensioen (Wtp) - FNV. Daar vind je alle informatie en uitleg over het (belang van) het nieuwe pensioenstelsel.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.