FNV geeft zuivelindustrie laatste kans

Tot woensdag 26 april 12.00 uur om acties te voorkomen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 20 april 2023

Het is erop of eronder voor de zuivelbedrijven. Zij moeten voor woensdag 26 april 12.00 uur een goede cao en loonsverhoging afspreken met de FNV, anders komen de werknemers in actie. Dat staat in een ultimatum dat de vakbond stuurt naar werkgeversorganisatie NZO (Nederlandse Zuivel Organisatie).

FNV stuurt ultimatum naar zuivelbedrijven

Ron Vos, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘De zuivelbedrijven willen hun personeel dit jaar niet meer dan 8% salarisverhoging geven. Dat is gewoon te weinig. Ondernemers jagen zelf de inflatie aan door hun prijzen fors te verhogen. Zo willen ze hun winsten op peil houden of, liever nog, meer winst maken. En dan tegen de werknemers zeggen dat ze aan hen geen hogere lonen kunnen geven. Dat slaat natuurlijk nergens op.’

Bereid om actie te voeren

Veel FNV-leden bij de zuivelbedrijven zijn ontevreden met het verbeterde eindbod dat de NZO heeft neergelegd. Zij zijn bereid om actie te voeren voor betere afspraken.

14,3% en meestijgen met prijzen

De FNV eist namens de werknemers een cao voor een jaar, vanaf 1 januari 2023. De salarissen moeten met 14,3% omhoog en voortaan meestijgen met de prijzen in de winkels (automatische prijscompensatie).

Hogere eindejaarsuitkering en verlofsparen

Verder wil de vakbond onder andere een hogere eindejaarsuitkering, een systeem van verlofsparen, een regeling waarmee oudere medewerkers eerder kunnen stoppen en meer vaste contracten voor uitzendkrachten.

Wij moesten niet zeuren

Vos: ‘In de periode van 2009 tot 2021 stelden de werkgevers dat wij als vakbonden niet moesten zeuren als het ging om de toen geboden loonsverhogingen. Die lagen immers boven het niveau van de inflatie. Het gevolg was een loonontwikkeling die in die periode maar iets boven de inflatie uitkwam.'

Nu geven werkgevers niet thuis

Hij vervolgt: 'Nu de inflatie door het dak gaat en wij een loonsverhoging voorstellen die de inflatie compenseert, geven de werkgevers niet thuis. Zoals de wind waait, zo waaien de jasjes van de zuivelwerkgevers.’

Zo'n 12.000 werknemers

In de Nederlandse zuivelindustrie werken zo’n 12.000 mensen bij 25 bedrijven.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.