Hygiënische handelingen in de zoetwarenindustrie

Wat zijn dat en moeten ze betaald worden?

Door Redactie 8 november 2022

Als je werkt met voedsel, heb je te maken met voedselveiligheid, hygiënische eisen, allergieën en extra eisen vanuit de afnemers. En daarvoor moet je verschillende handelingen doen. FNV vindt dat je daarvoor betaald moet worden.

koekjesfabriek zoetwaren

Op onze oproep in oktober kregen we veel reacties dat de hygiënische handelingen niet betaald werden. Maar we kregen ook vragen. Wat valt er onder de hygiënische handelingen? Hoe zit het als je 5 of 10 minuten langer moet blijven om je werk af te maken?

Hoe gaat het nu vaak?

Jullie werken met voedsel, dan heb je te maken met hygiënische handelingen, zoals:

• verplicht bepaalde kleding dragen die je niet buiten mag dragen;
  • je handen wassen en desinfecteren;
  • haarnetjes dragen.

Moet je om 15.00 aan de lijn staan om je collega over te nemen, dan gebeuren deze handelingen voor aanvang van je dienst en worden ze vaak niet betaald. Hetzelfde geld voor einde dienst en bij enkele bedrijven ook tijdens pauzes. Bij sommige bedrijven moet je ook nog eens 5 minuten van te voren op de werkplek aanwezig zijn.

Wat willen we?

Wij willen dat dit betaald wordt. Kosten deze handelingen jouw 5 minuten per keer, dan moeten deze 5 minuten betaald worden. Het is misschien maar 5 minuten per keer, maar als de lunchpauze ook meegerekend wordt, is dat 20 minuten per dag. Bij 5 dagen werken is dat al 100 minuten. Bij een loon van bijvoorbeeld € 2.600,- bruto loop je op jaarbasis bijna € 1.400,- mis.

Moet jij 5 tot 10 minuten langer blijven?

Wij horen van leden dat werkgevers vaak zeggen dat zij de eerste 15 minuten niet hoeven te betalen omdat dit in de cao staat. Maar in de cao staat dat er geen overwerktoeslag over de eerste 15 minuten betaald hoeft te worden. Dat betekent dat het normale loon met matrixtoeslagen gewoon betaald moet worden.

Wordt dit niet betaald en tel je het langer blijven, het eerder beginnen en alle hygiënische handelingen bij elkaar op dan kan je flink wat geld mislopen. Hieronder een aantal berekeningen zodat jij kan zien wat jij misloopt.

Afhankelijk van je eigen situatie kunnen de bedragen afwijken!

Wat kun jij doen?

Spreek met je collega’s en zorg dat ze zich aansluiten bij de vakbond. Zijn jouw collega’s bereid om dit samen met jou op te pakken en naar een bijeenkomst van de FNV te komen? Laat het ons weten door een mail te sturen naar zoetwaren@fnv.nl. Wij nemen dan contact met je op om een bijeenkomst te organiseren. Hoe meer werknemers meedoen hoe sterker we staan!

Zelf berekenen

1. Eerst moet je weten hoeveel tijd je kwijt bent aan deze handelingen

Je telt alle tijd die je kwijt bent aan hygiënische handelingen en het eerder beginnen en langer blijven bij elkaar op. Je komt dan op een aantal minuten per dag. Soms moet je zelf even klokken hoelang je met bepaalde handelingen bezig bent.

2. Dan kijk je hoeveel brutoloon je ontvangt

Onder het bruto loon valt:

• het loon uit de gewerkte uren;
  • eventuele ploegentoeslag;
  • eventuele persoonlijke toeslag
  • eventuele andere toeslagen

Dit tel je bij elkaar op. Bij het ene loonstrookje staat het totale bruto bedrag al gemeld, bij het andere loonstrookje moet je het zelf bij elkaar optellen.

Voorbeeld:

Brutoloon bestaat uit:

• Cao loon (periode loon 4 weken) :                € 2435,-
  • 20 % ploegentoeslag (3 ploegen):
    € 2435,- x 20% =                                                 €   487,-
  • Persoonlijke toeslag:                                           €   100,--

Totaal brutoloon                                                          € 3022,--

3. Bepaal je uurloon

In de cao staat: Uurloon: 0,694% van het 4-wekensalaris of 0,639% van het maandsalaris.

In ons voorbeeld gaan wij uit van 4-weken salaris.

Het uurloon bereken je door bruto loon € 3022,--te vermenigvuldigen met 0,694%

€ 3022 x 0,694% = € 20,97

Heb je een maandsalaris dan neem je jouw brutoloon en dan vermenigvuldig je dit met 0,639%.

4. Bepaal het aantal werkdagen per jaar

Hoeveel netto werkdagen je werkt, wordt ieder jaar in de cao opgenomen. Voor 2022 is dit 230 werkdagen bij 5 dagen per week werken.

Werk jij maar 4 dagen dan kun je dit als volgt zelf uitrekenen:

230 deel je door 5 en dat vermenigvuldig je weer met 4. Dan kom je op 184 netto werkdagen per jaar (230 : 5 =  46 x 4 = 184).

5. Hoeveel uur kost het jou op jaarbasis

Als je het aantal uren op jaarbasis weet, kun je ook berekenen hoeveel het jou in euro’s kost.

Wij gebruiken in ons voorbeeld: 20 minuten per dag aan hygiënische handelingen en 230 werkdagen voor 2022.

Eerst bereken je het aantal minuten op jaarbasis: Het aantal minuten dat je per dag kwijt bent aan deze handelingen vermenigvuldigt met het aantal werkdagen per jaar: 20 minuten x 230 werkdagen = 4600 minuten op jaarbasis.

Dan bereken je het aantal uren op jaarbasis: 4600 minuten deel je door 60 minuten = 76,67 uur op jaarbasis

6. Wat kost het jou op jaarbasis?

Dat bereken je door het aantal uren op jaarbasis te vermenigvuldigen met het uurloon dat je uitgerekend hebt: 76,67 x € 20,97 =  € 1.607,77

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.