Werkgevers Zoetwarenindustrie reageren op cao-voorstellen

Loonbod is nog lang niet voldoende om koopkracht te behouden

Door Redactie 4 oktober 2022

Dinsdag 27 september heeft FNV Voedingsindustrie voor de tweede keer met de werkgevers overlegd om tot een nieuwe cao te komen. De werkgevers kwamen deze keer met een reactie op onze voorstellen. Ze bieden een loonsverhoging die nog lang niet voldoende is om jouw koopkracht te behouden. 11 oktober is de derde ronde en praten we verder. In de tussentijd hebben wij jouw hulp nodig. Doe je mee?

Tweede ronde cao-onderhandelingen Zoetwarenindustrie

Wat willen de werkgevers?

Ze willen een 2 jarige cao met:

• 3% loonsverhoging in januari 2023
  • 2,5% loonsverhoging in januari 2024
  • een eenmalige uitkering van € 800 bruto in januari 2023
  • een basis reiskostenvergoeding tot 30 kilometer enkele reis (max 60 kilometer per dag).

Voorstel loonsverhoging zorgt niet voor koopkrachtbehoud

Op al onze andere voorstellen willen ze vooralsnog niet in meegaan. Het belangrijkste onderwerp is de loonsverhoging. Wij houden vast aan de automatische prijs compensatie (APC). Dit voorstel voor een loonsverhoging komt niet in de buurt van de andere recent gesloten cao-akkoorden. Met dit voorstel wordt de inflatie niet gecorrigeerd en kunnen jullie steeds minder kopen van het loon. Het betekent ook nog eens dat jullie over 10 jaar cao zoetwaren aan koopkracht inleveren.

Wat is automatische prijscompensatie (APC)?

In dit filmpje leggen we het uit

We hebben jouw steun en hulp nodig

Op 11 oktober gaan we weer verder onderhandelen. We hopen op een snel resultaat maar we liggen nog wel erg ver van elkaar vandaan. We willen een goed resultaat voor jullie sluiten, want dat verdienen jullie. Daarvoor hebben we wel jullie steun en hulp nodig.

Wil je helpen, stuur een mail naar zoetwaren@fnv.nl en geef je naam en telefoonnummer door, dan nemen wij contact met je op. Samen kunnen we zorgen voor een goede cao!

Check jouw gegevens in MijnFNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen sterk

Met meer leden staan we nog sterker in de onderhandelingen met de werkgevers. Is jouw collega nog geen lid van de FNV? Overtuig hem of haar dan van het nut van het lidmaatschap en verdien zelf een tientje.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je vragen en of opmerkingen? Neem dan contact op met Eric Brouwer, Onderhandelaar FNV Voedingsindustrie.

Meer informatie over huidige cao Zoetwaren