Heineken Group passeert FNV met nieuw eindbod

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 23 maart 2022

Vakbondsleden hebben tot twee keer toe het eindbod van Heineken Group afgewezen. Heineken Group doet nu na overleg met De Unie/MHP een nieuw bod. FNV was niet eens uitgenodigd voor dit overleg! Het bod komt wat FNV betreft niet tegemoet aan de kritiek van onze leden. Heineken Group vindt het bod echter niet meer onderhandelbaar. FNV is zeer onaangenaam verrast door deze ontwikkeling. Neemt Heineken Group de eigen medewerkers nog wel serieus?

Eindbod niet ‘fair, realistisch en verdedigbaar’

Heineken is er in de informatiesessies over het eindbod van 17 januari niet in geslaagd om leden/medewerkers ervan te overtuigen dat het eindbod ‘fair, realistisch en verdedigbaar’ is. FNV heeft in ledenbijeenkomsten vastgesteld dat de kritiek op dat eindbod zeer eenduidig is. Leden bij Group willen een ‘inhaalslag’ t.o.v. de 6% loonsverhoging die zij in 2020 en 2021 achter zijn gaan lopen bij de collega’s die onder de cao’s Commercie en Supply vallen. Het eindbod van 17 januari voorziet daar niet in. In de informatiesessies is Heineken Group er niet in geslaagd om van een drol een gebakje te maken.

Nieuw overleg, zonder FNV, leidt tot nieuw bod

Op 28 maart a.s. zou er een overleg plaatsvinden tussen vakbonden en Heineken Group over de vraag hoe het cao-traject vervolgd kan worden. Heineken Group heeft besloten dat overleg niet af te wachten. Zonder dat FNV op de hoogte was, heeft er onlangs overleg plaatsgevonden met De Unie/MHP. De (enige) uitkomst van dit overleg is dat de eenmalige uitkering van € 500,- in het eindbod verhoogd wordt naar € 1500,- bruto. Ook zijn er (uit het niets) drie studie-afspraken toegevoegd die de komende tijd blijkbaar moeten worden opgepakt. Zie HIER een link naar de website van De Unie.

Verder is er voor medewerkers geen enkele materiële verbetering t.o.v. het vorige eindbod opgenomen. FNV vindt het teleurstellend en nogal onbegrijpelijk dat De Unie/MHP positief zijn over dit zeer magere bod. Dat Heineken Group FNV glashard buitenspel zet is uiteraard ook zeer kwalijk.

Géén structurele verbetering

€ 1000,- bruto extra klinkt misschien aardig, maar het is slechts een eenmalig bedrag. Van een zgn. ‘inhaalslag’ t.o.v. Commercie en Supply is en blijft geen enkele sprake. Dat is voor Heineken Group namelijk onbespreekbaar. FNV constateert dat dit bod absoluut niet tegemoet komt aan de kritiek van onze leden. Daar komt bij dat Heineken uiterlijk al op 25 maart a.s. een akkoord wil hebben van vakbonden op dit bod. Heineken Group gaat er hierbij helemaal aan voorbij dat het voor FNV helemaal niet haalbaar is om in enkele dagen tijd een stemming te organiseren én af te ronden.

Tekenen bij het kruisje

Heineken Group laat wat FNV betreft zien niets geleerd te hebben van alle kritiek op het eindbod. Wéér wordt er een bod neergelegd waarover niet onderhandeld kan worden. Een bod waarin niets gedaan wordt met de kritiek van medewerkers. FNV mag van Heineken Group tekenen bij het kruisje, maar wordt helaas niet gezien als serieuze onderhandelingspartner. Dat Heineken Group FNV niet serieus neemt is kwalijk, maar nóg kwalijker is het dat Heineken Group de eigen medewerkers niet serieus neemt.

FNV-ledenbijeenkomst op 24 maart

FNV ziet er weinig heil in om voor de derde keer een bod in stemming te brengen, zeker nu dit bod maar marginaal beter is dan het vorige eindbod. FNV wil graag in een ledenbijeenkomst bespreken met de leden hoe nu om te gaan met de situatie die nu ontstaat. Dit doen we op donderdag 24 maart a.s. om 16:00 via MS Teams. Leden hebben een uitnodiging ontvangen voor dit overleg.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.