Geen akkoord over nieuwe cao voor bakkers

Bonden roepen leden op eindbod af te wijzen

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 27 december 2021

Het is FNV en CNV niet gelukt om met de werkgevers overeenstemming te bereiken over een nieuwe CAO Bakkersbedrijf.

Bakker presenteert schaal met koekjes

Loonsverhoging te mager

FNV en CNV zijn van mening dat de door werkgevers geboden loonsverhoging te mager is. Dit in combinatie met de looptijd van de CAO, de ingangsdatum van de loonsverhoging en de niet toereikende compensatie voor het door werknemers betalen van de totale pensioenpremiestijging. Dat de werkgevers niet bereid zijn om het werknemers met een zwaar beroep mogelijk te maken eerder te stoppen met werken, steekt de onderhandelaars aan werknemerszijde ook.

Eerder stoppen

‘Het in de CAO opnemen van het recht om 1 jaar voor de AOW leeftijd eerder te kunnen stoppen voor de werknemers met een zwaar beroep, was voor de werkgevers al teveel van het goede”,  aldus Evert Jan van de Mheen, bestuurder CNV vakmensen.

Compensatie is ontoereikend

Ron Vos, bestuurder FNV: ‘Werkgevers doen een loonbod voor de werknemers in de industriĆ«le bakkerijen van 5,5% in 28 maanden, dat is omgerekend op jaarbasis 2,36%. Daarboven komt dan 0,9% in die 28 maanden als compensatie voor het feit dat de werknemers ook het werkgeversdeel van de pensioenpremiestijging betalen. In koopkracht doet dat dus niets, sterker nog, deze compensatie is ontoereikend en gaat ook ten koste van de geboden loonsverhoging, omdat het minder is dan ‘vestzak – broekzak’.  Vakbonden willen een loonsverhoging afspreken (exclusief pensioencompensatie) van 3,1% per jaar.

Ambachtelijke bakkerijen zelfde laken een pak

Voor de werknemers in de ambachtelijke bakkerijen is het in grote lijnen van het zelfde laken een pak. Op jaarbasis een stijging van 2,61% exclusief de 0,9% compensatie pensioenpremie. Vakbonden zitten op 3,4% per jaar (exclusief pensioencompensatie).

Aan koopkracht inleveren

‘Wat hierbij ook steekt is dat 30% van de loonsverhoging in euro’s verloren gaat omdat de werkgevers de eerste loonsverhoging laten in gaan op 1 maart volgende jaar in plaats van 1 juni dit jaar’, aldus Vos. ‘Ondanks het feit dat we werkgevers hebben laten zien dat de werknemers in de branche al een aantal jaren aan koopkracht inleveren, waren werkgevers niet te bewegen tot betere loonafspraken. Zeer teleurstellend allemaal’, aldus Van de Mheen, bestuurder CNV vakmensen.

Oproep om eindbod af te wijzen

Vakbonden roepen hun leden op om het eindbod af te wijzen waarbij werkgevers worden opgeroepen via overleg alsnog tot betere afspraken te komen.