Cao-overleg Heineken 2022 van start met ‘centrale‘ thema’s

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 13 oktober 2021

FNV en de andere vakbonden hebben op 12 oktober 2021 een eerste cao-overleg met Heineken gehad. In dit eerste overleg hebben alle partijen hun inzet voor de komende cao’s toegelicht aan elkaar. De focus lag op de zgn. centrale onderwerpen. FNV heeft een duidelijke inzet voor de nieuwe cao. De voorstellen van Heineken zijn over het algemeen wat minder concreet.

Inzet van FNV voor de cao Heineken

FNV wil dat de lonen voortaan automatisch meestijgen met de inflatie (zgn. automatische prijscompensatie). Koopkrachtbehoud zou daarmee gegarandeerd zijn. Om te komen tot een koopkrachtstijging, zet FNV daarnaast in op een extra loonstijging van € 100,- per maand. Je vindt alle voorstellen van FNV voor de cao’s in de bijlagen (cao-voorstellen Supply, cao-voorstellen Group en cao-voorstellen Commercie).

Wat wil Heineken in de nieuwe cao's?

Heineken heeft in het eerste cao-overleg een businessupdate gegeven. Kort samengevat ziet Heineken de nodige bedreigingen en uitdagingen voor de toekomst. Heineken zet daarom in op een ‘gematigde’ loonsverhoging. Heineken wil verder diverse onderwerpen bespreken in dit cao-traject. Dit zijn zowel ‘centrale’ voorstellen (voor alle drie de cao’s) als voorstellen specifiek voor één van de drie cao’s. Heineken wil op een aantal punten graag één afspraak voor alle drie de cao’s maken. Bij dit eerste overleg zaten daarom alle drie de Heineken-werkgevers aan tafel (voor de cao’s Supply, Group en Commercie).

FNV wil de best mogelijke afspraken maken, centraal óf per cao

FNV is bereid constructief mee te denken met Heineken over de mogelijkheid van centrale afspraken. Echter, voor FNV zijn verschillende afspraken per cao óók denkbaar. Heineken heeft immers gekozen voor drie verschillende cao’s. Het logische gevolg daarvan is dat die uit elkaar kunnen lopen. Sterker nog, het is Heineken dat in de huidige cao’s heeft gezorgd voor verschillende loonsverhogingen per cao. Het uitgangspunt van FNV is: als een acceptabele centrale afspraak niet haalbaar is, dan zet FNV in op de best mogelijke afspraak per cao.

Vervolgoverleg met Heineken op 25 oktober

In het overleg op 25 oktober zal moeten blijken of FNV en Heineken het eens kunnen worden over wat centraal wordt besproken en wat niet. Verder heeft FNV Heineken gevraagd om een aantal weinig concrete voorstellen te verduidelijken. En FNV verwacht een eerste reactie van Heineken op onze cao-voorstellen. FNV houdt leden uiteraard op de hoogte van het vervolg.