Teleurgestelde werknemers brouwerij Swinkels: meer loon, anders acties

Zij bieden donderdag 9 september een petitie aan

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 8 september 2021

De medewerkers van bierbrouwerij Swinkels (onder andere Bavaria) zijn zwaar teleurgesteld in hun werkgever. Die wil hen in hun nieuwe cao namelijk amper belonen voor hun harde werk. Zo’n vijftig werknemers bieden het familiebedrijf daarom op donderdag 9 september een petitie aan met handtekeningen van ruim driehonderd collega’s.

Werknemers brouwerij Swinkels dreigen met acties

Ilja Philippen, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Zij laten hiermee weten dat zij in actie komen als Swinkels geen goede cao met ons afspreekt waarin de lonen ook echt omhooggaan.’

Bond eist twee keer 5% erbij

De petitie volgt op het ultimatum dat de FNV dinsdag heeft neergelegd bij de brouwer. Daarin eist de vakbond een cao van twee jaar (1 mei 2020 tot 30 april 2022) met 5% loon erbij per 1 mei 2020 en nog eens 5% per 1 mei 2021. De brouwerij heeft tot vrijdag 10 september 13.00 uur om over de brug te komen.

1% is belediging voor medewerkers

Philippen: ‘Swinkels biedt zijn mensen een structurele loonsverhoging van 1%. Dat is bijna niets en haast een belediging voor de werknemers. Die hebben tijdens de coronacrisis steeds keihard doorgewerkt. Zij verdienen een goede loonsverhoging.’

550 mensen vallen onder de cao

Bij Royal Swinkels Familiy Brewers in Nederland werken zo’n 900 mensen waarvan er 550 onder de cao vallen. Zij werken onder andere in de Bavariabrouwerij, bij De Koningshoeven in Berkel-Enschot en de mouterijen in Lieshout en Eemshaven.

Lees het ultimatum aan Swinkels (pdf)