Werknemers Storteboom Fresh eisen ook 2,5% meer loon

Ongelijke beloning bij pluimveebedrijven zorgt voor kettingreactie

Door Redactie 07 juni 2021

Op woensdag 9 juni gaven de werknemers bij Storteboom Fresh Putten meer dan 100 handtekeningen aan hun werkgever. Zij volgen hiermee het voorbeeld van hun collega’s bij Plukon Blokker, die een week eerder bijna 300 handtekeningen aan de filiaalmanager gaven om 2,5% loonsverhoging op te eisen.

Waarom deze actie?

In de Pluimveesector wordt met twee maten gemeten. Als je geluk hebt, val je onder de bedrijfscao van Plukon. Je krijgt dan 2,5% loonsverhoging. Als je pech hebt, val je onder de sectorcao. Dan krijg je helemaal niets. De werknemers bij Plukon Dedemsvaart en Wezep zijn de gelukkigen. Werknemers bij andere pluimveebedrijven krijgen helemaal niets. Nul-komma-nul.

Gelijk loon voor gelijk werk

De verontwaardiging hierover bij werknemers is groot. Onder het motto ‘gelijk loon voor gelijk werk', starten de werknemers in verschillende pluimveebedrijven een handtekeningenactie in hun bedrijf om daarmee bij hun werkgever 2,5% loonsverhoging in de cao af te dwingen.

Kettingreactie

Inmiddels is er een kettingreactie ontstaan. Op 2 juni was er handtekeningenactie bij Plukon in Blokker en vandaag bij Storteboom Fresh in Putten. Ook bij Plukon Ommel en in Goor staan de werknemers in de startblokken om in actie te komen.

Acties

Met de handtekeningen geven de pluimveemedewerkers een duidelijk signaal af aan hun werkgever: 'Wij hebben recht op gelijk loon voor gelijk werk. En daarom eisen wij een fatsoenlijke loonsverhoging (tenminste 2,5%) en een goede cao.' Om de druk nog verder op te voeren, hebben we de werkgevers (Nepluvi) een ultimatum gestuurd dat op 9 juni om 17 uur afloopt.