Werkonderbreking bij pluimveehandel Plukon Blokker voor gelijke betaling

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 16 juni 2021

Morgen 17 juni wordt het werk bij Plukon in Blokker een uur onderbroken. De medewerkers zijn boos omdat Plukon haar werknemers voor hetzelfde werk verschillende salarissen betaald. Op donderdag 3 juni hebben medewerkers hun directie al een petitie overhandigd. Tevergeefs hebben zij de directie gevraagd om voor vrijdag 11 juni te reageren.

Het conflict komt doordat Plukon al jaren bij de vestigingen in Dedemsvaart en Wezep een aparte en betere bedrijfs-cao afsluit.

Aparte bedrijfs-cao’s

In de 2 aparte bedrijfs-cao’s staan betere arbeidsvoorwaarden dan in de cao die voor de pluimveesector in zijn totaliteit wordt afgesloten. Karel de Buijzer, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Daar waar werknemers samen optrekken, zie je dat de directie toch akkoord gaat met betere arbeidsvoorwaarden. Vakbondsmacht is dus gelijk aan betere arbeidsvoorwaarden bij Plukon. Terecht pikken de medewerkers van de andere vestigingen dit niet langer.’

Gelijk werk, gelijk loon

FNV vindt dat voor gelijk werk, gelijk loon moet worden betaald. Ook in Putten bij pluimveebedrijf Storteboom Fresh hebben medewerkers een petitie aangeboden voor 2,5% loonsverhoging. Onder het motto ‘2,5% erbij, kan dus wel!’ komen ook zij in actie. Zij vallen ook onder de cao Pluimvee, net als alle andere collega’s, die werken bij de andere vestigingen van Plukon.