Eindbod werkgevers zoetwarenindustrie weggehoond

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 1 juni 2021

Het eindbod van de werkgevers in de zoetwarenindustrie is van tafel geveegd door de medewerkers. Maar liefst 98% van de vakbondsleden stemden het weg. Morgen, geven de werknemers hun bazen de laatste kans. Aan het begin van de middag overhandigen ze werkgeversvereniging VBZ een petitie. Adem Akdeniz, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Die uitgestoken hand kunnen ze beter aanpakken. Harde acties komen namelijk ook binnen handbereik.’

Sinds vorig jaar oktober wordt al gesproken over een nieuwe cao met de werkgeversvereniging VBZ (Nederlandse branchevereniging voor ondernemingen in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten). Naast een marginaal loonbod wil VBZ nu ook nog jeugdlonen invoeren. Akdeniz: ‘Dat is onbespreekbaar. De bedrijven draaien goed, terwijl ze zeggen noodlijdend te zijn. Volgens onze leden is de productie juist gestegen of het blijft gelijk. Ook hier maken bedrijven misbruik van de coronacrisis.’

Dubbel spel

Cijfers krijgen de bonden FNV en CNV Vakmensen overigens niet te zien. Het is binnen elke cao namelijk mogelijk voor bedrijven om aparte afspraken te maken als het niet zo goed gaat financieel. Werkgevers moeten dan wel aantonen dat daarvoor een noodzaak is. Roel van Riezen, bestuurder van CNV Vakmensen: ‘We hebben bijvoorbeeld aangeboden dat bedrijven waar het slecht gaat ook vakantiedagen mogen geven in plaats van loonsverhoging. We bieden dus ruimte voor maatwerk. In plaats dat werkgevers daarop ingaan, spelen ze dubbel spel. Eerst zeggen dat gelijk werk gelijk loon moet opleveren. En dan met droge ogen jeugdlonen in het eindbod zetten. Hier kunnen we nooit mee instemmen.’