Werkgevers zoetwarenindustrie moeten eindbod aan 20.000 werknemers intrekken

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 9 maart 2021

FNV waarschuwt werkgevers in de zoetwarenindustrie. Adem Akdeniz, Bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Eindbod werkgevers in deze cao-onderhandelingen is onaanvaardbaar. Werkgevers willen zelfs opnieuw lagere jeugdloonschalen opnemen. Ze moeten hun eindbod voor 15 maart intrekken anders wordt het tijd voor het zuur.’

Er wordt door de bonden al sinds oktober 2020 met de werkgevers onderhandeld. De onderhandelingen verlopen moeizaam. Zo is bijvoorbeeld de herintroductie van jeugdschalen onbespreekbaar. Akdeniz: ‘Wij zitten daar als bonden allemaal hetzelfde in: gelijk werk betekent gelijk loon. Leeftijd mag dus niet bepalend zijn voor de hoogte van het loon. Het voorstel van de werkgevers houdt voor jongeren verslechteringen in van minimaal 10% en maximaal 60%. Nou daar gaan we echt voor liggen.’

Toeslagen verlagen

De werkgevers hebben nog meer op hun wensenlijstje staan. Zo willen ze de termijn bij loondoorbetaling tijdens ziekte verkorten. Ze willen ook de toeslagen voor het werken in het weekenden verlagen. Akdeniz: ‘En daar bovenop willen werkgevers ook nog de overwerktoeslag verlagen van de ruim twintigduizend mensen waarvoor deze cao geldt.’ De nieuwe cao moet ingaan vanaf 1 januari 2021.

Negatief stemadvies

FNV informeert de leden komende week over dit eindbod. Akdeniz: ‘We leggen dit eindbod logischerwijs met een negatief stemadvies voor aan al onze leden. De mensen hebben gewoon recht op een normale loonsverhoging in plaats van per saldo minder geld over te houden aan het einde van de maand.’

Speciale afspraken met bedrijven mogelijk

De cao Zoetwarenindustrie draaide goed voor de corona. Sinds de corona-uitbraak heeft een deel van de bedrijven die leveren aan de bioscopen en de tankstations te maken met omzetverlies. Akdeniz: ‘Binnen de cao kunnen wij andere afspraken met bedrijven waar het slecht is gegaan. Voorwaarde is dan alleen dat de cijfers worden gedeeld. Net zoals bedrijven dat moeten als ze in aanmerking willen komen voor een steunpakket van de overheid.’