Nog eens € 100 per maand extra voor werknemers koek- en snoepfabrieken

Zij krijgen er zo gemiddeld 9,5% bij dit jaar

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 8 juni 2023

De mensen in de fabrieken van onder andere Mars, Mentos en Verkade krijgen er per 1 juli nog eens € 100 bruto per maand bij. Dit geld komt bovenop de loonsverhoging in de cao. De werknemers gaan er zo met gemiddeld 9,5% op vooruit dit jaar.

FNV regelt € 100 extra in snoepfabrieken

Dat heeft de FNV afgesproken met de werkgevers in de zoetwarenindustrie. De leden van de vakbond mogen nu stemmen op het onderhandelingsresultaat.

Onze kant op gekomen

Eric Brouwer, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Dankzij de staking bij de Mentosfabriek en onder druk van nog meer acties zijn de werkgevers onze kant op gekomen. Ook prettig: de looptijd van onze afspraken is verkort tot eind september volgend jaar, in plaats van december. Dat betekent dat we ook weer eerder aan de onderhandelingstafel zitten. Daarmee is het risico dat mensen in de tussentijd worden geraakt door een hogere inflatie kleiner.’

Acties voor een betere cao

Werknemers van koek- en snoepfabrieken hebben de laatste maanden actie gevoerd voor een betere cao. De cao die er nu ligt, is alleen afgesloten met CNV en De Unie.

11.000 werknemers bij 200 bedrijven

In de sector Zoetwaren werken 11.000 mensen, verdeeld over bijna 200 bedrijven, van kleine fabrieken tot multinationals zoals Mars, Perfetti Van Melle (onder andere Mentos), Verkade en Royal Fassin.