Eindbod cao Pluimvee schreeuwt om actie

We gaan acties voorbereiden. Denk mee!

Door Redactie 28 april 2021

Tijd om te gaan actievoeren. De werkgevers willen helemaal niets afspreken in de cao Pluimvee: nul-komma-nul. Jullie hebben dit eindbod massaal afgewezen. En de werkgevers reageren niet op onze brieven. We trekken samen op met CNV Vakmensen. Ook hun leden hebben het eindbod afgewezen. Jij doet toch ook mee?

Dit zijn onze eisen

• Een fatsoenlijke loonsverhoging waardoor jullie koopkracht stijgt.
  • Betere positie voor flexkrachten en uitzendkrachten
  • Geen wachtdag bij ziekte
  • Een goede reiskostenvergoeding voor woon- en werkverkeer
  • Betere pensioenregeling
  • Afspraken om eerder te kunnen stoppen met werken.

Tijd om in actie te komen!

De werkgevers willen helemaal niets afspreken. Jullie (leden van de FNV én CNV Vakmensen) hebben massaal gestemd tégen dit eindbod van de werkgevers. Tijd om actie te gaan voorbereiden om onze eisen kracht bij te zetten. Daarvoor hebben we een actiecomité ingesteld met afgevaardigden van de FNV én CNV Vakmensen.

Ultimatum

Maar eerst geven we de werkgevers nog 1 laatste kans om in beweging te komen. We sturen de werkgevers een ultimatum. Als ze daarop niet reageren, dan weten we wat ons te doen staat.

Jouw stem telt

Om jullie mening te horen, komen we langs bij een aantal pluimveebedrijven en vragen jullie om een petitie te tekenen. We zijn al langs geweest bij Plukon in Blokker en Remkes Food en Epe. We komen nog langs bij:

• Plukon in Ommel op woensdag 28 april om 14.00 – 16.00 uur
  • Plukon in Nijkerk op donderdag 29 april om 14.00 – 16.00 uur
  • Esbro in Wehl op maandag 3 mei om 13.30 – 15.30 uur

Driekwart-vergadering

Ook organiseren we een online actievergadering. Daar kunnen jullie ook je stem laten horen. Als driekwart van de leden stemmen vóór acties, dan kunnen we acties gaan voorbereiden. Dat doen we in het actiecomité.

Actiecomité

In het actiecomité bepalen wij de strategie en welke acties wij met jullie kunnen uitvoeren. Als we resultaat willen bereiken, dan moeten we dat samen doen. Hoe meer mensen meepraten in het actiecomité hoe beter. We kunnen nog meer kaderleden en contactpersonen gebruiken. Dus meld je bij ons aan.

• Teken de petitie van FNV en CNV als wij bij jullie aan de poort staan.
  • Bel ons op en meld jouw bedrijf aan voor een (coronaproof) bezoek aan de poort.
  • Laat je werkgever weten wat jij van het eindbod vindt.
  • Laat de or of pvt het eindbod op de agenda zetten van de overlegvergadering met de directie.
  • Doe wat je moet doen op je werk, maar zet geen stap meer of harder.
  • Overwerken of werken op zaterdagen doe je niet, tenzij de cao bepaalt dat je niet mag weigeren.
  • Spreek erover met collega’s op de werkvloer, in de kantine, bij de fietsenstalling, op de parkeerplaats of onderweg naar huis.
  • Overtuig je collega’s van het belang van een vakbond en maak je collega lid.
  • Meld je bij ons aan om actief te worden in het  actiecomité, als contactpersoon in jouw bedrijf of als kaderlid.

Stuur een e-mail, sms of whatsapp naar

Karel de Buijzer (bestuurder FNV)
karel.debuijzer@fnv.nl
06 22 54 21 01

Emiel Peper (bestuurder CNV Vakmensen)
aem.peper@cnvvakmensen.nl
06 23 43 20 81

Drie Plukonbedrijven (Blokker, Goor en Ommel) vallen onder de cao Pluimvee. De Plukon-bedrijven in Wezep en Dedemsvaart hebben een eigen onderneming-cao. Ook daar zijn wij ‘getrakteerd’ op een eindbod. Het is heel goed mogelijk dat wij de leden bij deze bedrijven ook oproepen tot actie. En dat zij zich aansluiten op de door onze acties.