Resultaat is meer loon, pensioen en eindejaarsuitkering in vleeswaren-cao

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 18 maart 2021

Na een pittig onderhandelingsproces dat begon op 3 december 2020, ligt er na 5 rondes een onderhandelingsresultaat tussen FNV en de werkgevers in de vleeswarenindustrie. Liza van Nuysenburg, bestuurder Voedingsindustrie: ‘We leggen het resultaat positief voor aan de leden, die tot 2 april kunnen stemmen.’

De nieuwe cao heeft als leden voorstemmen een looptijd van 1 jaar en gaat in op 1 februari 2021 loopt tot 1 februari 2022. De loonsverhoging per 1 februari 2021 bedraagt 1,75%. Van Nuysenburg: ‘Naast de loonsverhoging wordt de pensioenpremie met ingang van 1 januari 2022 met 1% punt verhoogd en is er een eerder stoppen met werk regeling afgesproken. Ook de eindejaarsuitkering plust. Die wordt met ingang van 2021 met 0,25% punt verhoogd naar 3%.’

Structurele verbeteringen

De sector draait goed. Van Nuysenburg: ‘Maar corona heeft Nederland in haar greep en dit onderhandelingsresultaat moet ook in het licht hiervan worden gezien. De verhogingen zijn wel structurele verbeteringen in plaats van eenmalige bonussen.’

Zwaar-werkregeling

De regeling vervroegde uittreden (RVU-regeling) is ook opgenomen in het onderhandelingsresultaat. Van Nuysenburg: ‘Werkgevers moeten uiterlijk op 1 juli 2021 de eerder stoppen met werken-regeling overeenkomen. Deze regeling biedt medewerkers met zware werkzaamheden binnen de sector Vleeswaren de mogelijkheid om 3 jaar eerder te stoppen met werken. Zij ontvangen dan een  financiële tegemoetkoming van €21.200,- per jaar van de werkgever. De cao-vleeswaren geldt voor 4250 werknemers.