Werkgevers komen met waardeloos eindbod!

Cao-onderhandelingen gestopt

Door Redactie 26 februari 2021

In december hebben we de onderhandelingen over de nieuwe cao Zoetwaren opgeschort. Onze voorstellen en die van werkgevers lagen mijlenver uit elkaar en hun loonbod was veel te laag. Op 16 februari hebben we weer onderhandeld met de werkgevers. Helaas leverde dit een waardeloos eindbod op. Een eindbod betekent dat er niet meer onderhandeld kan worden.

Wat staat er samengevat in het eindbod?

• Looptijd: 12 maanden, van 1 januari t/m 31 december 2021
  • Pensioen: verhoging van de pensioenpremie naar 30%
  • Loon: een structurele loonsverhoging van 1% per 1 april 2021
  • Jeugdlonen: de werkgevers willen de jeugdlonen weer invoeren

Een loonsverhoging van 1% betekent verlies in inkomen!

De loonsverhoging gaat later in dan 1 januari 2021. Daarom heb je in de maanden januari, februari en maart geen loonsverhoging gehad. Hierdoor komt de loonsverhoging lager uit, namelijk op 0,75% over 2021. Deze loonsverhoging zou voor jou een inkomensverlies betekenen!

Reken maar mee

De loonsverhoging voor 2021: + 0,75%
De verwachte inflatie voor het jaar 2021: -/- 1,5%
Het effect van de stijging van de pensioenpremie: -/- 0,6%
Het inkomensverlies: -/- 1,35%

Wat betekent het invoeren van jeugdlonen voor jongeren?

De jeugdlonen waren terecht afgeschaft in de cao omdat ze tegenstrijdig zijn met het principe “Gelijk werk gelijk loon”. Een herinvoering van de jeugdlonen zou voor jongeren van 20 jaar en jongeren een gigantische achteruitgang in loon betekenen. In de tabel hieronder kan je zien hoe groot deze is. Als voorbeeld nemen we de A-periodiek van functieschaal 2 met de door de werkgevers voorgestelde loonsverhoging van 1% hierin meegenomen. Zoals je ziet gaat iedereen onder de 21 er flink op achteruit.

Werkgevers maken misbruik van de coronacrisis!

Van leden horen wij dat het bij de meeste bedrijven helemaal niet zo slecht gaat als werkgevers ons willen doen geloven. Qua productie en afzet weinig tot niets veranderd. In sommige gevallen is er zelfs meer productie dan voorheen. Werkgevers misbruiken de coronacrisis om op de inkomens van hardwerkende medewerkers te korten! De vakbonden zijn verbijsterd dat de werkgevers blijven vasthouden aan hun eindbod. Daarom gaan we samen met het zoetwarennetwerk en onze leden, nadenken over vervolgstappen en acties. Blijf betrokken, deel deze informatie zoveel mogelijk met je collega’s en vraag je ongeorganiseerde collega’s lid te worden van de vakbond. Want alleen samen bewegen wij de werkgevers tot een beter bod.