Stakers Cargill halen alle eisen bijna 100 procent binnen

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 22 januari 2021

Na 4 dagen staken heeft voedingsmiddelengigant Cargill een nieuw bod gedaan aan de stakers. Jos Hendriks FNV-bestuurder Voedingsindustrie: ‘De mensen krijgen er 2x 3% loon bij. Maar doorslaggevend is de inwilliging van onze eis om het sociaal plan te verlengen met 3 jaar. 88% stemde voor en daarmee is de staking voorbij.’

Vanochtend 22 januari 2021 is met de stakers het nieuwe bod van Cargill besproken. Hendriks: ‘Het verbeterde loonbod leverde nog wel discussie op, omdat het echt minder is dan wat we voor ogen hadden. Maar de volledige inwilliging van de eis om het sociaal plan met 3 jaar te verlengen gaf voor velen de doorslag, omdat de nodige reorganisaties op de rol staan.’

Hervatten werk

Daarom hebben de medewerkers besloten de staking te beëindigen op het moment van de ploegwisseling om 14.00 en 15.00 uur vanmiddag. Hendriks: ‘Dus de ochtenddienst staakt nog en de middagdienst hervat het werk.’ Hervatting van het werk gaat in overleg tussen lokale actiecomités en de lokale plantmanager.

Looptijd twee jaar

De nieuwe cao heeft een looptijd van 2 jaar en gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 augustus 2020 en duurt tot en met 31 juli 2022. De eerste 3% loonsverhoging wordt met ingang van 1 augustus 2020 betaald. De tweede loonsverhoging van 3% gaat in op 1 augustus 2021.

Eerder stoppen met werken

Ook binnengehaald door de stakers is een separate vijfjarige cao Regeling Vervroegd Uittreden, die ingaat op 1 januari van dit jaar en die doorloopt tot december 2025. De regeling geldt voor alle cao medewerkers. Hendriks: ‘Alleen de medewerkers die vallen onder de cao IGMA zijn uitgezonderd, omdat deze leden kiezen voor een eigen regeling die aansluit bij andere afspraken die in de sector havens worden gemaakt. Een andere belangrijke eis was dat het salaris 100% wordt doorbetaald bij aanvullend geboorte- en adoptieverlof. En ook die eis is door Cargill ingewilligd.’

Er werken wereldwijd 115.000 mensen voor de familie Cargill. In NL werken 2300 mensen.