Nieuwe stemronde over nieuw en beter eindbod cao Bakkersbedrijf

Breng vóór 14 december je stem uit!

Door Redactie 8 december 2020

Eind november hadden we al een onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao Bakkersbedrijf. Helaas bleek uit onze eigen controle dat de uitruil van het partnerpensioen op risicobasis meer negatieve impact had dan voorzien. We hebben de stemming meteen stopgezet en zijn weer met werkgevers gaan onderhandelen. Daaruit volgde een eindbod van de werkgevers en een onderhandelingsresultaat. Laat weten wat jij daarvan vindt en stem voor 14 december!

Stem voor 14 december op onderhandelingsresultaat cao Bakkersbedrijf

Waarom een tweede stemronde?

Na het eerste onderhandelingsresultaat konden leden tot vrijdag 27 november stemmen. We kregen veel reacties van leden over de uitruil van het partnerpensioen op risicobasis. Na een nieuwe analyse bleek dat de uitruil meer negatieve impact had dan voorzien. Alle veranderingen rondom pensioenen zijn zeer complex en wij hebben ongelukkigerwijs een verkeerd model gebruikt in onze berekening. Dat bleek bij onze eigen interne controle. Wij hebben meteen de stemming stopgezet. Daarna zijn we weer met werkgevers gaan onderhandelen voor betere pensioenafspraken.

Wat staat er in het eindbod?

De kernpunten van het eindbod:

• Het partnerpensioen op risicobasis is van tafel!
  • Looptijd cao: van 1 augustus 2020 tot en met 31 mei 2021 (looptijd 10 maanden)
  • 0,5 % loonsverhoging per 1 januari 2021
  • De pensioenpremie wordt vanaf 2022 in 3 jaar verhoogd met 3,3%.
  • Zwaar werk: een onderzoek om eerder stoppen met werken mogelijk te maken.

Waarom afspraak over pensioen?

Pensioen is uitgesteld loon en de verhoging van de pensioenpremie is hard nodig, omdat de situatie van het pensioenfonds BPF-bakkers zorgelijk is. De resultaten van de beleggingen zijn goed, maar de rekenrente is extreem laag. Daarom moeten ze extra veel geld in kas hebben. De werkgevers hebben nu een verhoging van de premie geaccepteerd, zonder daar de uitruil van het partnerpensioen tegenover te stellen.

Wat betekent dit eindbod?

We hebben de negatieve gevolgen van de coronacrisis zoveel mogelijk proberen te beperken. Samenvattend is dit een cao met een beperkte loonsverhoging en twee belangrijke stappen voorwaarts:

• de verbetering van de pensioenopbouw
  • een onderzoek om eerder stoppen voor zware beroepen mogelijk te maken.

Bij de cao-onderhandelingen in 2021/2022 gaan we stevig inzetten op koopkrachtverbetering.

Stem vóór 14 december!

Het woord is nu aan jullie, de leden. We horen dus graag wat jij vindt van het onderhandelingsresultaat voor de cao Bakkersbedrijf. Stemmen kan tot maandag 14 december.

Ik stem

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.