FNV vreest coronabesmetting in Pluimvee sector

‘We staan kont aan kont te werken’

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 28 mei 2020

Na coronabesmettingen in 2 slachterijen van VION in Scherpenzeel en Groenlo vreest FNV voor een uitbraak van corona in pluimveebedrijven. Uit een enquête die de bond hield onder de leden in de pluimveesector geeft bijna de helft aan geen 1,5 meter afstand te kunnen houden. Meer dan 50% geeft aan dat er ook geen andere beschermingsmaatregelen zijn, zoals schermen of schotten. ‘We staan kont aan kont te werken’, aldus een werknemer.

Geen 1.5 meter afstand

We hebben de enquête uitgezet onder alle leden in pluimveebedrijven, zegt Karel de Buijzer, bestuurder FNV Pluimvee. ‘De grootste respons was van werknemers in slachterijen. Daar zijn de problemen ook het grootst. Mensen werken dicht op elkaar. De werkdruk is hoog. Afstand houden is bijna niet mogelijk, blijkt uit de reacties. Dan moet je dus iets anders doen om je werknemers te beschermen. Maar ook schotten of schermen worden in veel bedrijven niet aangebracht, zegt meer dan 50% van de ondervraagden.’

Volle busjes

Een ander groot probleem is het vervoer naar het werk. Bijna 60 procent geeft aan dat er nog steeds busjes vol met werknemers naar het werk komen. Soms omdat het stelletjes zijn en volgens de regels dus 1 huishouden vormen. Maar in de meeste gevallen gaat het om arbeidsmigranten die naar hun werk worden gebracht in een busje. De Buijzer: ‘Een werknemer vertelde ons: “Ik heb een bus gezien waar 13 uitzendkrachten in zaten”. Het zijn volgens de ondervraagden vooral uitzendbureaus waar Polen en Roemenen werken die zich hieraan schuldig maken.

Slecht toezicht

De Buijzer is geschokt dat 55% van de ondervraagden aangeeft dat er slecht wordt toegezien op het naleven van de RIVM regels. ‘Werknemers geven bijvoorbeeld aan dat mensen met gezondheidsklachten (hoesten en keelpijn) van de werkgever verplicht moeten werken. Ik citeer een werknemer: ‘Zelfs als de huisarts aangeeft dat je 2 weken thuis moet blijven, negeert de werkgever dit en laat hij je alsnog verplicht werken.’

Uitbraak

De omstandigheden in de pluimveebedrijven verschillen niet veel met de vleessector. De Buijzer: ‘Als het niet snel beter wordt, is het wachten op een uitbraak van corona in pluimveebedrijven. We hebben al brieven gestuurd naar werkgevers om ze op hun gedrag aan te spreken. Ook de Inspectie SZW moet nu echt zijn werk gaan doen. De woonsituatie en het vervoer van uitzendkrachten moet echt anders.’