Na acties nu onderhandelingsresultaat cao Pluimvee 2 x 2% loon erbij

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 01 juli 2021

FNV-leden hebben de laatste maanden actie gevoerd voor een betere cao Pluimvee en met succes. Er ligt nu een onderhandelingsresultaat voor een 2-jarige cao. Karel de Buijzer, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘De werkgevers wilden aanvankelijk geen loonbod doen en de eindejaarsuitkering afschaffen. We zijn meteen gestart met het organiseren van acties.’

De leden hebben het laatste woord. Zij kunnen tot 14 juli, voor of tegen het onderhandelingsresultaat stemmen. De Buijzer: ’We zijn echt van ver gekomen, dankzij de actiebereidheid van leden is dit gelukt.’

Eindejaarsuitkering

De cao loopt van 1 april 2021 tot en met 30 maart 2023. Op 1 juli 2021 worden de lonen met 2% verhoogd en per 1 juli 2022 nogmaals met 2% verhoogd. Ook de structurele eindejaarsuitkering wordt in december 2021 verhoogd met 0,5% naar 1,65 en in december 2022 nogmaals verhoogt met 0,5% naar 2,15. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de pensioenpremie. De premie wordt per 1 januari 2022 verhoogd met 1 % van de pensioengrondslag en per 1 januari 2023 nogmaals verhoogd met 1%.

Gezond ouder worden

Om werknemers gezond oud te laten worden is ook in de cao Pluimvee een zwaar werkregeling afgesproken. Met terugwerkende kracht kunnen werknemers die daarvoor in aanmerking komen vanaf 1 januari 2021 gebruikmaken van de zogenaamde RVU regeling. De medewerkers die werkzaam zijn in een zwaar beroep en die 10 jaar werkzaam zijn in de pluimvee, kunnen tot 2025 maximaal 3 jaar eerder stoppen met werken.

Zwaar werkregeling

Voor ieder jaar of deel daarvan dat een werknemer eerder wil stoppen met werken, stelt de werkgever het maximaal door de fiscus vrijgestelde bedrag ter beschikking aan de werknemer. Dat bedrag is nu vastgesteld op €21.200 per jaar. Er geldt wel een maximum van 3 jaar voor je pensioen ingaat. Werknemers hebben het recht dit te combineren met deeltijdwerk, het inzetten van verlofuren en of (deeltijd) pensioen. De Buijzer: ‘Wat onder een zwaar beroep wordt verstaan wordt nog uitgewerkt. In ieder geval zijn dit de functies in ploegendienst en daarnaast uitvoerende functies in de loonschalen 1 tot en met 5.’ De zwaar werkregeling gaat op 1 januari 2022 in.