Maatregelen om corona te voorkomen in de pluimvee

Maak jij je zorgen? Meld het ons!

Door Redactie 2 april 2020

In de pluimveesector moet je tijdens de coronacrisis gewoon doorwerken. De FNV en andere vakbonden hebben samen met werkgevers een coronaprotocol opgesteld. Daarin staan maatregelen die jullie bedrijf moet nemen om te zorgen dat jij gezond je werk kunt doen.

coronavirus

Wat moet de directie doen?

De directie moet een lid van het management aanstellen die verantwoordelijk is voor het coronabeleid.

• Deze manager is een paar keer dag aanwezig op de werkvloer en in de kantines om te kijken of werknemers zich houden aan de maatregelen.
  • Op afdelingen worden ook medewerkers aangewezen die erop letten of iedereen zich aan de maatregelen houdt.
  • Er moet een corona-hygiëneprotocol zijn (volgens de richtlijnen van het RIVM). Daarin staan alle voorzorgs- en beschermingsmaatregelen om het coronavirus te voorkomen.
  • Dit corona hygiëne-protocol moet bekend zijn bij alle betrokken organisaties in het bedrijf. In ieder geval moet dit protocol bekend zijn bij de or, uitzendbureaus en NVWA/KDS.
  • Het management bepaalt het maximale aantal personen dat tegelijk in kleedruimtes en kantines mag zijn.
  • Ook moet het bedrijf ervoor zorgen dat kantines zo ingericht worden dat je 1,5 meter afstand kan houden. .

Wat als een medewerker ziek is?

• Werknemers die gezondheidsklachten hebben, zoals verkoudheid en koorts, mogen niet naar het werk komen.
  • De directie moet maatregelen nemen om gedurende de dag vast te stellen of er werknemers zijn met gezondheidsklachten in het bedrijf.
  • Dit kan bijvoorbeeld met een (steekproefsgewijs) ingangscontrole, of tussentijdse controles. En door in overleg met de OR de temperatuur van het voorhoofd te meten via IR.

Mogen er nog bezoekers komen in het bedrijf?

• Er mogen geen bezoekers het bedrijf binnenkomen, tenzij dit de continuïteit van de productie in gevaar brengt.
  • Er mogen geen externe chauffeurs in de vleesproductieruimten en kantine komen.
  • De contactmomenten met chauffeurs moeten tot een minimum worden beperkt.
  • Zorg ervoor dat chauffeurs in een aparte ontvangstruimte (met noodzakelijke hygiënische voorzieningen) kunnen verblijven.

Wat moet een afdeling doen?

Op iedere afdeling wordt een coronachef aangesteld. Deze heeft de volgende taken:

• Hij is verantwoordelijk voor de uitvoering van de maatregelen en rapporteert aan het management.
  • Hij houdt zicht op medewerkers met gezondheidsklachten.
  • Hij voert extra controle in de hygiënesluis en controleert of er voldoende afstand wordt gehouden (in principe 1,5 meter).
  • Hij controleert of het aantal personen in de sociale ruimtes niet wordt overschreden en dat daar ook voldoende afstand wordt gehouden.
  • Hij houdt dagelijks contact met NVWA/KDS en werknemers op de werkvloer over de praktische gang van zaken en ervaringen.

Maak je je zorgen?

Vind je dat er in jouw bedrijf niet voldoende maatregelen worden genomen? Wij willen graag weten of bedrijven in de pluimvee zich houden aan de maatregelen. In het ene bedrijf gaat het goed en in het andere bedrijf gaat het niet goed. Alleen met jouw input, kunnen wij bedrijven aanspreken op hun gedrag.

Neem contact met ons op.

Karel de Buijzer
Liza Van Nuysenburg
Bestuurders FNV Pluimvee

Corona meldpunt

Je kunt ook een melding doen bij het corona meldpunt van de FNV.