Overleg met werkgevers in de vlees- en vleeswarensector

Door Redactie 26 maart 2020

Het zijn zware tijden in Nederland. Door het coronavirus hebben veel bedrijven het moeilijk. Vele mensen zitten of werken thuis. Dat geldt niet voor de vlees- en de vleeswarensector. Sterker nog, deze sectoren behoren tot de vitale industrie. Het is dus super belangrijk dat jij en de bedrijven door kunnen werken.

Overleg met werkgevers in de vlees- en vleeswarensector

Super trots

We willen dan ook kwijt dat wij en ook de werkgevers heel erg trots op alle werknemers zijn. Dankzij jullie draaien de bedrijven nog steeds door. Maar dat moet wel op een goede en veilige manier. Daarom hebben wij voorstellen gedaan waar de werkgevers het grotendeels mee eens zijn of serieus over na gaan denken. Alle voorstellen hebben betrekking om zo goed mogelijk de gevaren van corona te vermijden.

Onze voorstellen

• Handen wassen is cruciaal. De norm is minimaal 20 seconden per keer. Dus ga ruim om met pauzetijden.
  • Probeer 1,5 meter van elkaar te werken. Ook al kost dat mogelijk wat productie. Voorkomen is beter dan genezen.
  • Neem ook afstand bij passeren van de poortjes. Neem ook hier 1,5 meter afstand.
  • Als er sprake is van busvervoer, hebben wij voorgesteld om met halflege busjes te rijden. Zodat je ook hier 1,5 meter uit elkaar zit.
  • Schrap het liefst het busvervoer. Laat mensen zoveel mogelijk met eigen auto komen.
  • Bied iedereen ook actief reiskostenvergoeding aan om busvervoer te voorkomen.
  • Pas op met pauzeren in het bedrijf. Houd ook hier 1,5 meter afstand en ga niet in te grote groepen pauzeren.
  • Zorg er voor dat iedereen, met name de flexkrachten, als ze klachten hebben zich ziek te melden. Garandeer hun inkomen. Laat mensen geen onnodig risico nemen.

Oproep aan werkgevers

Wij roepen de werkgevers in de vlees- en vleeswarensector actief op om zich hiervoor in te spannen. We weten dat ze al heel veel doen, maar we moeten het maximale doen. Maximaal doen wat nodig is om de industrie door te laten draaien terwijl de gezondheid van de werknemers maximaal wordt beschermd.