Vleeswerkgevers bieden vanuit slachtofferrol te weinig loon in cao

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 25 oktober 2019

De onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de vleesindustrie zijn moeizaam gestart. De vleesbedrijven maken enorme winsten, maar weigeren goede lonen te geven aan hun werknemers. Ook gedragen ze zich als slachtoffers in de stikstofproblematiek.

John Klijn, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Vleeswerkgevers moeten zich als leiders gedragen en niet als slachtoffers. Dat betekent een goede loonstijging en een fatsoenlijke cao. En de FNV wil samen met de werkgevers optrekken voor compensatie van verlies van banen in de vleessector, als door het stikstofprobleem boeren minder dieren mogen houden.’

Loonstijging

De cao voor de Vleesindustrie loopt af op 1 november 2019. De vleeswerkgevers stelden alleen een kleine loonsverhoging voor vanaf 1 januari, zonder andere cao-afspraken. Klijn: ‘De werkgevers willen zich op de stikstofproblemen storten en daar is tijd voor nodig. Dat snap ik. Maar ik snap niet waarom ze dan geen fatsoenlijke loonsverhoging bieden per 1 november dit jaar. Ook willen ze deze loonsverhoging in mindering brengen op volgende verhogingsvoorstellen. Daar gaan we dus niet mee akkoord.’

FNV Voedingsindustrie gaat met de werkgevers over een volledig cao-voorstel praten. Zo wil de vakbond dat in een nieuwe tweejarige cao de lonen stijgen met twee keer 5 procent, als compensatie voor de jarenlange minimale stijgingen. Ook moet het percentage flexkrachten van 80 procent fors naar beneden en moeten er goede en gezonde roosters komen. Het werkproces moet minder monotoon worden ingericht, zodat het werk aantrekkelijker wordt. Ook stelt de FNV voor de 21-jarigen een volwassen loon te betalen en de jongerenschalen anders in te richten. Daarnaast moeten er in de cao afspraken worden gemaakt die voortkomen uit het pensioenakkoord, zodat vleeswerkers na 45 jaar zwaar werk met pensioen kunnen.

De volgende overlegronde is gepland op 20 november. Klijn: ‘De werkgevers hebben echter gedreigd dat de eerste loonstijging dan misschien niet eens in januari kan komen. Dat laat zien dat de werkgevers alleen aan zichzelf denken, en niet aan hun werknemers.’

Samen optrekken voor compensatie

Als de veestapel moet krimpen voor het verminderen van stikstof, krijgen de bedrijven in de vleessector het moeilijk. Bij een vermindering van aanbod, valt er immers minder vlees te verwerken en daardoor gaan er banen verloren. De FNV wil daarom samen met de werkgevers optrekken naar de politiek, om ervoor te zorgen dat niet alleen boeren compensatie krijgen, maar ook de werknemers in de vleessector. Klijn: ‘Werkgevers moeten hun verantwoordelijkheid nemen naar hun eigen mensen toe. Want een goede cao met een goede loonsverhoging, met afspraken over eerder stoppen met werken en met afspraken om van de vele flexwerkers eersterangs werknemers te maken, kan gewoon niet wachten.’