Iedereen er op achteruit bij Coca-Cola

FNV belegt achterbanraadplegingen naar aanleiding van cao-voorstellen CCEP

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 21 januari 2020

Coca-Cola heeft een beloningsbenchmark uitgevoerd, waaruit zou blijken dat het beter beloont dan de rest van de sector. Dit is wat bonden betreft een mooie verdienste. CCEP wil de beloningsstructuur echter versoberen. Het doet hiertoe ingrijpende voorstellen. Kom volgende week maandag en dinsdag naar de bijeenkomsten in Dongen (leden en niet-leden) of kom op 6 februari naar het hoofdkantoor en laat ons weten wat jij hiervan vindt!

Versoberingsvoorstellen CCEP

CCEP wil op verschillende manieren snijden in de arbeidsvoorwaarden:

• alle uitzendkrachten en nieuwe collega’s lager loon door invoeren inloopschaal;
  • afschaffing verhoging pay for performance voor mensen die onder de cao vallen;
  • alleen loonsverhoging als je tussen het minimum en maximum van de schaal zit;
  • zit je aan het einde van de schaal of daarboven: dan krijg je voorlopig geen loonsverhoging.

Uitblijven loonbod en inzet FNV

Coca-Cola weigert om een loonbod te doen maar laat al wel doorschemeren dat verhoging die het voor ogen heeft, ook niet heel hoog zal zijn.

De bonden vragen 5% loonsverhoging. Klik hier voor de FNV-voorstellenbriefEn… zelfs al zouden we de volledige 5% loonsverhoging krijgen, dan staat dat in geen verhouding tot de gevraagde versoberingen. Immers, Coca-Cola biedt voor de meeste mensen salarisbevriezing (als je op het schaalmaximum zit of daarboven) waardoor je er door de inflatie in koopkracht op achteruit gaat.

Hoeveel ga je er op achteruit?

Uitzendkrachten: veel, Coca-Cola heeft nog geen getal genoemd

Vaste krachten nog niet aan het schaalmaximum: velen zullen 2,5% aan pay for performance gaan missen.

Vaste krachten aan het einde van de schaal of daarboven: missen de inflatiecorrectie / cao-verhoging. De inflatie was 2,6%.

Kantinebijeenkomsten

De voorstellen van CCEP zijn zo ingrijpend dat vakbonden eerst met de achterban in gesprek willen om te weten of er draagvlak is om verder over de cao te praten. Vinden jullie dat het loongebouw versoberd mag worden omdat andere bedrijven minder goed zouden belonen zoals CCEP meent? Is het inleveren van de pay for performance, het bevriezen van de lonen op en boven de max bespreekbaar of niet? Wij horen graag hoe jij en jouw collega’s hierover denken. Onze kantinebijeenkomsten staan open voor zowel leden als niet-leden op de volgende data:

• maandag 27 januari om 22.00 uur in de kantine logistiek Dongen
  • maandag 27 januari om 23.00 uur in de kantine productie Dongen
  • dinsdag 28 januari  om 13.00 en 14.00 uur in de kantine logistiek Dongen
  • dinsdag 28 januari om 15.00 uur in de kantine productie Dongen
  • donderdag 6 februari van 12.00-13.00 uur in de kantine in Rotterdam

Mochten er nu grotere groepen mensen zijn die niet in de gelegenheid zijn naar één van deze bijeenkomst te komen, neem contact op en dan proberen we een andere afspraak te maken. Mail: iris.vanderveen@fnv.nl