Unilever frustreert voortgang cao-overleg

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 26 september 2019

Het vierde cao-overleg met Unilever op 19 september jl. heeft er niet toe geleid dat een nieuwe cao dichterbij is gekomen. Unilever wil pas stappen zetten, op het moment dat vakbonden akkoord gaan met méér flexibiliteit in roosters en werktijden voor de fabriek in Hellendoorn. Daarmee zet Unilever het cao-overleg flink onder druk. Geen cao betekent namelijk dat álle werknemers geen zicht hebben op een loonsverhoging en andere cao-afspraken.

Unilever frustreert voortgang cao-overleg

Wat speelt er in Hellendoorn?

Unilever maakt zich zorgen over de ijsfabriek. De Brexit en het (dreigende) verlies van productie in Hellendoorn maakt dat er scherp gekeken wordt naar de fabriek. De werkgever maakt om die reden van Hellendoorn hét speerpunt in deze cao-onderhandelingen. Unilever wil dat vakbonden meewerken aan nieuwe flex-afspraken, waardoor de fabriek flexibeler, efficiënter en goedkoper kan reageren op veranderingen in de markt. Leden in Hellendoorn maken zich hier zorgen over, vanwege de mogelijke impact op hun privélevens en inkomen.

Ledenbijeenkomst Hellendoorn op 1 oktober

Unilever en FNV zijn het al langere tijd niet eens over de manier waarop over dit lastige onderwerp afspraken gemaakt zouden moeten worden. De FNV-leden in Hellendoorn hebben in juni gesteld dat FNV niet zomaar het gesprek hierover aan kan gaan met Unilever. Ze willen dat Unilever eerst zelf met concrete voorstellen komt, maar dat wil Unilever nog niet doen. Wel heeft Unilever onlangs een werkgroep ingesteld die de flex-voorstellen gaat uitwerken. FNV organiseert op 1 oktober a.s. een bijeenkomst in Hellendoorn. Dan gaan we opnieuw met leden het gesprek aan over het vervolg. De uitnodiging hiervoor is al eerder verstuurd.

Loonbod van Unilever blijft uit

Unilever wil alleen een cao-afspreken mét flex-afspraken voor Hellendoorn. Het is echter niet de verwachting dat partijen het op korte termijn al eens gaan worden hierover. Dat maakt dat Unilever nu opzichtig op de rem trapt en het cao-overleg feitelijk tot stilstand is gekomen. Wat FNV betreft zijn er, naast Hellendoorn, genoeg andere cao-voorstellen waarover partijen het gesprek kunnen aangaan. Maar Unilever houdt die boot nadrukkelijk af. Ook weigert de werkgever nu al vier overleggen om een loonbod te doen. Wel heeft Unilever laten weten dat er vóór 1 november een cao moet worden afgesloten, wil er nog een loonsverhoging voor 2019 kunnen worden afgesproken. Zo niet, dan wordt een cao-loonsverhoging pas in 2020 uitbetaald.

Hoe nu verder?

Door een cao-resultaat voor alle medewerkers van Unilever zó nadrukkelijk te koppelen aan afspraken voor één locatie, legt jullie werkgever oneigenlijke druk op het cao-overleg. Er zijn nog twee overleggen gepland op 15 en 30 oktober. Of deze doorgang vinden, zal afhangen van de eventuele ontwikkelingen in Hellendoorn. Als die ontwikkelingen namelijk uitblijven, dan lijkt het eerlijk gezegd weinig zinvol om weer met elkaar om tafel te gaan. FNV hoort heel graag van leden van álle locaties van Unilever wat leden vinden van de opstelling van Unilever en dit cao-traject in zijn algemeenheid. Ideeën en suggesties over hoe het verder zou moeten of kunnen, ziet FNV graag tegemoet.