Acties op komst bij ViskoTeepak

Eindbod fabrikant kunstdarmen valt helemaal verkeerd

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 16 april 2024

Er komen acties bij de Nederlandse tak van ViskoTeepak in Farmsum (Gr.). Het eindbod dat de fabrikant van kunstdarmen en andere voedselverpakkingen deed voor een nieuwe cao is helemaal verkeerd gevallen bij het personeel.

FNV: Acties bij ViskoTeepak

Het ultimatum dat vakbonden CNV en FNV daarop stelden, is gisteravond laat verlopen zonder positieve reactie van de werkgever.

Dit compenseert inflatie niet eens

‘ViskoTeepak biedt 3,9% loonsverhoging, daarmee compenseer je de inflatie nog niet eens’, zegt Stijn Duursma van het CNV. ‘Bovendien wordt er niet geluisterd naar de grote behoefte aan eerder stoppen met werken’, vult Joosje de Lang van de FNV aan. ‘In de fabriek is sprake van zwaar werk en dus is een goede regeling van levensbelang.’

3,9% mandaat voor alles

‘Wat hier gebeurt is echt raar’, zegt CNV’er Duursma. ‘De Nederlandse directie heeft van het Finse hoofdkantoor een mandaat gekregen van 3,9% waarbinnen alles moet gebeuren. Op zo’n manier wordt elke inhoudelijke discussie direct doodgeslagen. En zelfs al zou je die 3,9% helemaal in de loonsverhoging stoppen, dan nog wordt de koopkrachtachterstand die medewerkers al hebben er dit jaar alleen maar groter op.’

Ouderenbeleid en ziektebonus

Veel van de werkzaamheden in de fabriek zijn fysiek zwaar. De vakbonden eisen daarom dat er werk wordt gemaakt van een 80-90-100-regeling en dat de werknemers eerder kunnen stoppen met werken. De Lang van de FNV: ‘Het is onvoorstelbaar dat de werkgever komt met een ziektebonus als oplossing, dat is echt de wereld op zijn kop!’

In Belgiƫ kan het wel

CNV en FNV constateren dat het vorig jaar al niet veel beter was en het moet een keer afgelopen zijn. Duursma: ‘Bij ViskoTeepak in BelgiĆ« bijvoorbeeld is inflatiecorrectie wettelijk geregeld en spraken vakbonden 10% loonsverhoging af. Als het daar kan, moet het in Nederland ook mogelijk zijn.’

Leden unaniem voor actie

Tijdens een ledenvergadering lieten de medewerkers weten het eindbod niet te accepteren. Ze stemden unaniem in met het stellen van een ultimatum. ‘Nu dat is verlopen gaan we met onze leden de vervolgstappen bepalen’, zegt De Lang. ‘De werkgever kan zijn borst dus nat maken.’

Zestig werknemers

ViskoTeepak produceert verpakkingen die gebruikt worden om onder andere worsten, gerookt vlees en zuivelproducten te verwerken en te bewaren. Het bedrijf ontstond in 2007, toen Visko en Teepak fuseerden tot ViskoTeepak. De Nederlandse vestiging is in Farmsum. Er werken ongeveer zestig mensen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.