Eindvoorstel voor slagers-cao biedt doorbetaalde toilettijd

Door Redactie 7 februari 2019

Voor de cao Slagersbedrijf hebben de werkgevers na uitgebreide cao-onderhandelingen een eindvoorstel neergelegd. De geboden loonsverhoging komt op 2,5%. Maar heel bijzonder is dat er een cao-artikel komt om doorbetaalde toilettijd te regelen. Dat was tot nu toe nog niet vanzelfsprekend, vooral niet bij de industriële slagerijen.

John Klijn, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘We gaan het eindvoorstel van de werkgevers neutraal voorleggen aan de vakbondsleden. Zij hebben tot 6 maart de tijd om te reageren. We zijn teleurgesteld in de hoogte van het loonbod, maar heel bijzonder in deze cao is de toilettijd. Het is natuurlijk van de gekke dat we dat in de cao moesten opnemen, maar helaas was dit een absolute noodzaak. Het kwam echt bij veel bedrijven voor dat er eerst uitgeklokt moest worden, voordat medewerkers naar de wc konden. En die tijd werd bijgehouden en niet uitbetaald.’

Ploegendiensten

Andere afspraken in het eindvoorstel gaan over een simpelere definitie van de tweeploegendienst in de cao. Met de nieuwe formulering wordt het lastiger voor werkgevers om een werknemer wel zo’n dienst te laten draaien, zonder de 15% toeslag uit te betalen. Door de nieuwe definitie krijgen veel meer medewerkers recht op de toeslag. Daarnaast wordt het werkgevers verboden om zomaar een drieploegendienst in te voeren. Daarvoor is toestemming nodig van een speciale commissie, waar onder andere de FNV in zit.

Een verslechtering in het voorstel gaat over de zondagtoeslag voor de medewerkers in de winkels: die gaat van 100% naar 80% toeslag. Het werken op zondag blijft op vrijwillige basis, maar de vergoeding gaat omlaag. Tot slot gaat de afspraak in uit de vorige cao, waarbij medewerkers boven de 60 jaar korter kunnen werken om bij te kunnen komen van het zware werk.

De cao Slagersbedrijf geldt voor 13.000 werknemers in de slagerssector. Het merendeel daarvan werkt bij slagerswinkels, zo’n 3000 bij de industriĆ«le slagerijen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.