5,5% meer loon bij koek- en snoepfabrieken in twee jaar

Krappe meerderheid stemt in met loonbod

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 01 maart 2019

Medewerkers van koek- en snoepfabrieken hebben ingestemd met het loonbod voor hun cao. Met een uiterst krappe meerderheid stemden de FNV-leden in met het loonbod van hun werkgevers. Dat betekent dat er een definitieve cao Zoetwaren is. Per 1 januari 2019 worden de lonen verhoogd met 3% en nog eens met 2,5% op 1 januari 2020 voor een tweejarige cao.

FNV Voedingsindustrie heeft daarnaast tal van betere afspraken gemaakt over andere onderwerpen, zoals een pilot om flexwerk terug te dringen. Door werkgevers voorgestelde verslechteringen zijn tegengehouden. Ook zijn er afspraken over duurzame inzetbaarheid en komt er een ruimere regeling voor het vervoegd stoppen met werken. Medewerkers krijgen vanaf acht jaar voor de AOW-datum de mogelijkheid om 80% te gaan werken met behoud van 90% salaris en 100% pensioenopbouw, dat was eerder zeven jaar.

Ploegendiensten

In plaats van een wirwar aan bestaande afspraken, komt er één afbouwregeling voor de ploegentoeslag als medewerkers wisselen van een drieploegendienst naar een tweeploegendienst, of juist naar dagdiensten gaan. In die gevallen wordt het verschil tussen de oude en de nieuwe toeslag in stapjes afgebouwd, die uitgebreider is dan voorheen.

De cao Zoetwaren geldt voor ongeveer 9000 directe medewerkers van snoep-, koek- en chocoladefabrikanten.