Eindelijk is het zover. Er liep al lang een pilot omdat er minder werk in de nacht was. In het verleden waren hierover al veel beloften aan jou gedaan, maar duidelijke afspraken waren er nog steeds niet. Nu is er eindelijk duidelijkheid en hebben we goede afspraken voor jou kunnen maken.
Al twee jaar geleden ging FNV Spoor-bestuurder Karel de Buijzer voor dit onderwerp naar Onnen. Er gingen toen geruchten dat het werk uit de nacht zou verdwijnen. In een goed bezochte ledenvergadering is toen afgesproken dat dit niet zou gebeuren zonder goede afspraken voor de mensen die uit de nacht zouden moeten. Eventuele afspraken zouden eerst aan de leden worden voorgelegd.
Het ging uiteindelijk ook niet vanzelf om de eerder aan jou gedane beloften op papier te krijgen. NS wilde eerst terugkomen op hun eerdere toezeggingen aan jou. Uiteindelijk moesten we dreigen de cao niet te accepteren om het toch voor jou voor elkaar te krijgen.
In de week voor 8 december 2025 hebben we de afspraken op papier gekregen. Naast deze afspraken hebben we afgesproken dat, mocht er later weer meer werk in de nacht komen, dit werk alleen in een 222-4 rooster zal worden gedaan en niet in andere afwijkende roosters.
Op 8 december hebben we de gemaakte afspraken in een ledenvergadering aan jou voorgelegd. Het was een goede bijeenkomst en de opkomst was goed. Na verschillende vragen en een goede discussie heeft een ruime meerderheid vóór het overeengekomen addendum gestemd. Inmiddels hebben we NS geïnformeerd over de uitslag van de ledenvergadering. De afspraken in het addendum zijn nu definitief ondertekend.
Na een lange periode is er eindelijk duidelijkheid gekomen en hebben we goede afspraken voor jou kunnen maken. Deze afspraken overstijgen het gemiddelde voor NS-begrippen ruim. Hieruit blijkt dat we als bond onze kracht kunnen laten zien en zo tot goede afspraken kunnen komen.
Je ziet dat we samen het verschil kunnen maken. Nu en in de toekomst. Sluit je aan bij je collega’s die al lid zijn.
Of maak je collega lid en verdien een tientje!