Eerste onderhandelingen Herinrichting Bijsturingsorganisatie Knoop

(Soms) pittig gesprek leidt nog niet tot duidelijkheid

Redactie
Door Redactie 10 december 2025

9 december was de eerste onderhandelingsronde over de herinrichting van de bijsturingsorganisatie Knoop. Het gesprek was soms pittig, maar helaas heeft het nog geen duidelijkheid gebracht.

Beeldschermen

Wat is het plan van NS?

De herinrichting betekent dat NS van vijf naar vier Regionale Bijsturingscentra (RBC’s) wil gaan. RBC Utrecht wordt, als het aan NS ligt, gesloten. Het personeel gaat naar de andere vier RBC’s. Het werk gaat vooral naar RBC Eindhoven en deels naar Zwolle en Rotterdam. NS staat ook open om in Amsterdam ruimte te maken voor werknemers uit Utrecht. Dit geldt vooral voor mensen voor wie de reistijd naar een andere RBC te lang is (meer dan 90 minuten).

Kritiek

De directie heeft uitgelegd waarom zij de herinrichting nodig vindt. Wij hebben meteen jouw kritiek op het plan geuit:

  • Jij erkent het nut en de noodzaak van het plan niet.
  • Waarom sluit NS een RBC om een probleem op de arbeidsmarkt op te lossen? Dan blijven er minder regio’s over om personeel te werven.
  • Waarom pakt NS het echte probleem niet aan: dat personeel zich niet gehoord en gewaardeerd voelt door de directie?

Doe het niet, er is geen draagvlak voor dit plan

FNV Spoor heeft NS duidelijk gevraagd om het plan terug te trekken. NS gaf aan dat ze onze feedback serieus nemen. Ze zullen het nut en de noodzaak ook met de or bespreken. NS ziet de rol van de vakbonden vooral als het maken van afspraken om de gevolgen voor personeel op te vangen.

NS gaf een globaal voorstel met twee opties om het personeel uit Utrecht over de andere RBC’s te verdelen. Wij hebben daar vragen over gesteld. NS kon daar nog geen antwoorden op geven.

Gevolgen voor personeel

Wij kijken naar alle vier de groepen: KPC, OC, TM en RM. We letten op gezamenlijke en specifieke gevolgen voor het personeel. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoe komen mensen naar hun nieuwe standplaats en weer terug naar huis? Is er een auto beschikbaar als reizen met de trein niet kan?
  • Moet iemand verplicht naar een nieuwe standplaats of mag dit op basis van voorkeur?
  • Kan de werknemer kiezen hoe de tijdelijke extra reistijd wordt gecompenseerd? Wordt dit in de dienst, in het weekrooster, als verlof of in geld gegeven?
  • Hoe zorgt NS dat de werkdruk niet stijgt?
  • Krijgt iemand voorrang bij sollicitaties in de eigen regio? Is er een terugkeergarantie?
  • Voor de ontvangende RBC’s hebben wij zorgen gedeeld dat er werk komt, maar niet genoeg mensen.
  • Wat wordt het beleid voor multifunctionele inzetbaarheid van de laatst aangenomen medewerkers?
  • Hoe kan het personeel in Utrecht nieuwe medewerkers en tijdelijke krachten opleiden zonder dat de werkdruk hoger wordt?

Zorgvuldigheid boven snelheid

De eerste onderhandelingen hebben nog geen concrete resultaten opgeleverd. We hebben NS duidelijk gemaakt dat er geen draagvlak is voor hun plan. De zorgen en boosheid zijn er niet alleen bij RBC Utrecht, maar ook bij de ontvangende RBC’s.

NS en de vakbonden moeten nog een vervolgafspraak plannen. Het is niet waarschijnlijk dat dit nog deze maand gebeurt. We begrijpen dat deze periode onzeker is en zwaar voelt. We weten ook dat het belangrijk is om tot goede afspraken met NS te komen. Ons doel is dat NS stopt met dit plan. Dit vraagt om een zorgvuldig proces. Dat kost helaas tijd. Wij houden je op de hoogte!

Word lid

Ben jij nog geen lid van de FNV? Dan is dit een goed moment om lid te worden. Samen maken we het verschil!

Word lid

Of maak je collega lid en verdien een tientje!

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.