Grondpersoneel van KLM legt op woensdag 9 juli het werk voor acht uur neer. Dat heeft vakbond FNV zojuist bekend gemaakt. De staking op woensdag 9 juli start in de middag om 14:00 uur en eindigt om 22:00 uur. Het is een direct gevolg van de impasse in de cao-onderhandelingen tussen de vakbond en KLM, ondanks meerdere pogingen van de vakbond om eruit te komen. De staking is ook officieel aangekondigd bij de luchtvaartmaatschappij.
‘KLM is niet over de brug gekomen, ze blijven vaag over het loonbod’, zegt John van Dorland, bestuurder FNV Luchtvaart. ‘We hebben aangegeven wat we nodig hebben om weer aan tafel te gaan maar KLM is niet bereid om in te gaan op onze minimumeisen. Als ze niet willen luisteren dan moeten ze maar voelen: Het is simpel, zonder grondpersoneel gaat er geen vliegtuig de lucht in.’
De eisen van FNV zijn duidelijk: behoud van koopkracht voor het personeel en een permanente zwaarwerkregeling (RVU) waardoor mensen met fysiek zwaar werk eerder kunnen stoppen met werken. Ook wil de FNV dat afspraken over de winstdelingsregeling weer op het oude niveau komen en dat de beloning binnen het bedrijf eerlijker wordt. Van Dorland: ‘De ongelijkheid binnen het bedrijf groeit. Waar een deel van de werknemers de buit al binnen heeft (directie en de piloten) moet het grondpersoneel om de kruimels vechten en wil de directie dat het personeel nog flexibeler inzetbaar is.’
KLM heeft aangegeven van de nullijn, waarmee ze de cao-onderhandelingen inging. af te stappen, maar is verder niet concreet. Walter van der Vlies, medewerker bij KLM, werkt al 37 jaar op Schiphol: ‘Wij werken keihard, in weer en wind, op rare tijden en onder hoge druk. Maar het respect vanuit het bedrijf naar ons is ver te zoeken. Er is geld voor de directie en de piloten, maar blijkbaar niet voor het grondpersoneel.’
Vakbond FNV sluit meer acties niet uit. ‘Die kondigen we uiteraard weer tijdig aan, zodat de reizigers zich er zo goed mogelijk op kan voorbereiden’, zegt Van Dorland daarover. ‘Het is schandalig dat de directie van KLM het zover laat komen en dat de reizigers daar dan de dupe van worden. We zijn bereid opnieuw te onderhandelen. Maar zolang de directie niet tegemoetkomt aan onze minimumeisen, gaan de acties door.’