FNV Spoor heeft een teleurstellend eindbod voor een nieuwe cao van de NS ontvangen. Nu is het woord aan jou. De komende weken gaan we het land door en organiseren we digitale bijpraatsessies. Daarna mag jij, als je lid bent, over dit eindbod stemmen. Afhankelijk van die uitkomst wordt dit eindbod een akkoord of gaan de stakingen verder.
Volgens NS was er ruimte voor extra afspraken bovenop de eerdere voorstellen rondom loon, looptijd en zwaar werk. Deze ruimte kon volgens NS in overleg worden ingezet om loonafspraken en aanvullende inhoudelijke afspraken te maken of om een combinatie daarvan. Dat is onjuist. Maandag zei NS nog dat een loonstijging van 4% alleen mogelijk was als alle andere eisen zouden worden losgelaten.
In het bod van NS staan ook geen afspraken over een vierdaagse werkweek vanaf 50 jaar voor iedereen. Daarnaast zijn er geen verbeteringen voor de wachtdiensten, geen extra vergoeding voor monteurs die vieze klussen doen en is er geen oplossing voor mensen die tot hun pensioen ’s nachts moeten werken.
NS biedt 4% loonsverhoging in 2025 en 2,75% in 2026. Dit klinkt mooi, maar als de prijzen harder stijgen dan verwacht, wil NS dit alleen compenseren met eenmalige vergoedingen. Dit helpt niet tegen koopkrachtverlies! Zolang NS weigert automatische prijscompensatie af te spreken, blijft dit terugkomen.
Er is een kleine verbetering in de Zwaarwerkregeling. Werknemers die 30 jaar in een of meerdere functies onder bezwarende werkomstandigheden hebben gewerkt en op basis van het puntensysteem minimaal de ondergrens hebben opgebouwd, hebben recht op de volledige uitkering van de regeling. Maar NS hanteert hierbij wel een ondergrens. Alle werknemers die op basis van het aantal punten recht hebben op 11,88 maanden of minder, worden nu uitgesloten. Deze ruimte tot kortere diensten zorgt er ook voor dat mensen in een week een paar korte en vervolgens absurd lange diensten voor hun kiezen krijgen. In plaats van een verbetering van de balans tussen werk en privé, is dit weer een verslechtering.
NS wil onderzoeken of kortere diensten van 5x4 uur mogelijk zijn, maar dan alleen voor nieuwe werknemers. Wij vinden kortere diensten al geen goed idee, maar dit zorgt ook nog voor oneerlijke verschillen tussen nieuwe en bestaande collega’s.
De komende weken organiseren we bijeenkomsten in het land en online sessies. Daarna mogen de leden van FNV Spoor stemmen over het eindbod. Wordt het bod afgewezen, dan gaan de stakingen verder. Totdat de leden uitspraak hebben gedaan wordt er in elk geval niet gestaakt.
Wil je dat jouw stem meetelt? Word dan nu lid. Alleen leden mogen stemmen over de cao.