NS houdt herstelde werknemers onterecht ziek

Werk niet mee aan de zogenaamde ‘duurzaamheidstoets’

Door Redactie 4 maart 2024

Steeds vaker krijgen wij meldingen van onze leden dat NS een betermelding niet overneemt, maar onder het mom van een zogenaamde ‘duurzaamheidstoets’ de herstelde werknemer eerst tot zelfs zes weken laat bewijzen alle overeengekomen werkzaamheden weer zonder terugval te kunnen uitvoeren. En in die periode houdt NS deze werknemers dan gewoon gedeeltelijk ziek.

NS houdt herstelde werknemers onterecht ziek

Frappant is dat NS dit op eigen houtje beslist, dus zonder de bedrijfsarts hierover te laten beslissen. Sterker nog, deze wordt helemaal niet bij dit besluit betrokken. Wij vinden dit een zeer kwalijke zaak.

Standpunt FNV Spoor

Wij hebben dit vreemde beleid door onze juristen laten beoordelen, volgens hen is het klip en klaar. Het wettelijk uitgangspunt is dat een werknemer in beginsel zelf bepaalt wanneer er sprake is van ziekte en wanneer er sprake is van (volledig) herstel.

Bedrijfsarts

Indien de werkgever aan het standpunt van de werknemer twijfelt, kan NS de bedrijfsarts of een arbeidsdeskundige inschakelen. Dat dient NS/jouw leidinggevende dan wel direct te doen. De werkgever accepteert in dat geval de herstelmelding van de werknemer niet. De bedrijfsarts kan vervolgens een oordeel vellen over de herstelmelding. Wanneer je het niet eens bent met het oordeel van de bedrijfsarts, heb je als werknemer de mogelijkheid/het recht om een deskundigenoordeel aan het UWV te vragen.

Administratief ziek houden

Een werkgever mag een werknemer in ieder geval niet – zonder objectief medische reden – administratief ziek houden. Wanneer jij je voor 100% beter meldt, moet NS jou ook weer volledig inzetten en ook volledig hersteld melden. NS mag jou niet ziekgemeld houden, ook niet voor bijvoorbeeld 1%, omdat ze denken dat jij misschien op korte termijn weer kan uitvallen.

Duurzaamheidstoets in goed onderling overleg

Wanneer je akkoord gaat met zo’n duurzaamheidstoets, is dat natuurlijk wel toegestaan. Dit moet in goed onderling overleg gaan en je mag ook niet onder druk worden gezet om akkoord te gaan met een duurzaamheidstoets. Maar eenzijdig vaststellen van een duurzaamheidstoets, waarbij de beter gemelde werknemer administratief ziek gehouden wordt, is dus niet toegestaan.

Verbeterde wet poortwachter

De verbeterde wet poortwachter geeft aan dat als je na een betermelding binnen vier weken weer ziek wordt, de beide ziekteperiodes bij elkaar worden opgeteld. Bij langdurig ziekteverzuim kan men in diverse vervelende en ook echt zorgwekkende situaties terechtkomen. Zelfs tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst.

Werk niet mee en meld je bij FNV Spoor

Al met al genoeg redenen niet mee te werken aan dit oneerlijke verzoek van NS, om onder het mom van een duurzaamheidstoets je betermelding niet te honoreren en je administratief ziek te houden. Houdt NS je toch ziek, neem dan direct contact op met één van onze vakbondsconsulenten. Klik hier voor al onze vakbondsconsulenten en hun contactgegevens.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.