Enquête voorplanning en roosters

Qbuzz DMG

Redactie
Door Redactie 12 december 2023

In de periode vanaf 10 oktober tot 7 november hebben wij een enquête gehouden in de concessie Qbuzz DMG over de voorplanning en roosters. Allereerst bedankt voor de medewerking en het invullen van de enquête! Omdat jullie massaal de enquête hebben ingevuld, hebben we een goed beeld gekregen over voorplanning en de roosters.

Enquête voorplanning en roosters

Wat staat er ook alweer in de cao over voorplanning?

In het referentiedocument voor Qbuzz DMG  staat dat diensten en roosters aan alle 3 cao’s moeten voldoen, in de CAO Multimodaal staat het volgende over de voorplanning:

De indeling 1. De werkgever geeft uiterlijk 7 dagen voor ingang dienst aan welke dienst in het blok van het individueel basisrooster uitgevoerd moet gaan worden dan wel of verlof verleend wordt, rekening houdend met de in lid 2 van dit artikel genoemde reservecapaciteit. 2. Bij indeling in reserveblokken geeft de werkgever 3 dagen voor ingang dienst (zie ook artikel 32 lid 9) aan welke dienst uitgevoerd gaat worden.

Overigens geeft de wetgever ook richtlijnen aan voor de termijnen van bekendmaking roosters, de werkgever deelt de rusttijden minimaal 28 dagen van tevoren mee. De begin- en eindtijden van het werk deelt de werkgever minimaal 4 dagen van tevoren mee.

Analyse van de enquête

Als je de uitslagen van de enquête wilt doornemen, kun je dat hier lezen. De uitslag van de enquête geeft een duidelijk beeld.

  • Veel medewerkers geven aan dat zij te kort van tevoren pas hun dienst weten. Ook zijn er veel collega’s die aangeven dat zij pas 3 dagen van tevoren hun dienst weten. Bij ruim 10% gebeurt het vaak dat zij dan pas hun dienst weten.
  • Bij afwijken van het rooster geeft ruim 90% van de ondervraagden aan dat zij, soms tot vaak, wel eens een dienst doen dan dat er volgens het blok/raamtijden zou moeten worden gegeven.
  • Ruim 75% van de medewerkers geeft aan dat wijzigingen van het rooster, soms tot vaak, niet in overleg gaat.
  • Van de ondervraagden geeft 85% aan dat dit soms tot vaak problemen geeft in privésituaties.

Hoe nu verder?

Wij willen deze uitslagen voorleggen aan Qbuzz en bespreken hoe deze problemen rondom de voorplanning en afwijking daarvan, zo snel mogelijk verbeterd kunnen worden. Lees hier de brief die wij naar Qbuzz hebben gestuurd.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.