Cao Railinfra onderhandelingsronde 5

Helaas (nog) geen resultaat, werkgevers hebben extra bedenktijd nodig

Door Redactie 29 november 2023

Op 27 november zaten partijen voor de vijfde keer aan de onderhandelingstafel over de Railinfra cao. Dit was de laatste geplande onderhandelingsronde. Ondanks dat we tot laat in de avond doorgegaan zijn, kunnen we jullie nog geen resultaat presenteren.

Vele schorsingen met onvoldoende toenadering

De sfeer aan de onderhandelingstafel is nog steeds goed, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ondanks vele, vele schorsingen en uren overleg, hebben we nog steeds geen resultaat bereikt. We zijn afgelopen maandag laat in de avond naar huis gegaan met de afspraak dat werkgevers een week de tijd nemen om met hun directies te overleggen. Zij hebben extra bedenktijd nodig. Maandag 4 december gaan partijen weer aan tafel. We horen dan wat werkgevers uiteindelijk bereid zijn te bieden.

Veel voorstellen van tafel

Vakbonden hebben gedurende de onderhandelingen veel voorstellen laten vallen, omdat werkgevers alle voorstellen doorberekenen en afhalen van de loonruimte. Het gevolg ervan is dat dit direct negatieve invloed heeft op de salarisverhoging. De boodschap waarmee de meerderheid van onze leden ons op pad gestuurd heeft, is dat gezien de extreem hoge inflatie in de afgelopen periode loonsverhoging, dus koopkrachtherstel en waar mogelijk koopkrachtverbetering, prioriteit nummer 1 is.

Ook werkgevers doen water bij de wijn

Werkgevers zijn op zoek naar productiviteitsverhoging. Die behoefte begrijpen we. Echter de gedachterichting die werkgevers met ons gedeeld hebben, is bij vakbonden niet goed gevallen. Onze inschatting is dat die tot veel onrust en waarschijnlijk weerstand onder onze leden zal leiden. Deze voorstellen zijn nu van tafel.  Maar het feit blijft dat werkgevers constant op zoek zijn naar nog meer flexibiliteit bij hun medewerkers en dat de medewerkers juist meer zeggenschap over hun vrije tijd momenten willen. En zo kom je snel recht tegenover elkaar te staan over dit onderwerp.

Geen informatie over de inhoudelijke stand van zaken

Vakbonden en werkgevers hebben afgesproken om op dit moment de inhoudelijke stand van zaken van de onderhandelingen niet te delen met hun achterbannen. Dit om werkgevers de tijd te geven om zonder extra druk en beïnvloeding vanuit onze achterban de week bedenktijd te benutten. Laat ons hopen dat dit uiteindelijk partijen alsnog tot overeenstemming over een resultaat brengt!

Volgende week, meer duidelijkheid

We komen na volgende week maandag zo snel mogelijk bij jullie terug. De kaderleden van FNV hopen echt dat we dan een resultaat kunnen presenteren. Wij willen graag onze energie stoppen in naleving en uitvoering van de cao en verbeteringen voor de sector in plaats van het activeren van onze leden om druk op te bouwen voor een goed cao-resultaat.

Samen voor een goede cao

Een goede cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is nu nodig tijdens de cao-onderhandelingen, maar ook in de toekomst.

Word lid

Ben je al lid? Maak dan je collega ook lid van de FNV! Als dank ontvang jij dan 10 euro van ons.