Onderhandelingen cao Railinfra in goede sfeer verlopen

Maar vraag en bod liggen mijlenver uit elkaar

Door Redactie 27 oktober 2023

Op maandag 23 oktober hebben sociale partners in de Railinfra voor de tweede keer plaatsgenomen aan de onderhandelingstafel. Na een reactie op elkaars voorstellen zijn we voorzichtig aan de onderhandelingen begonnen.

Mannen in de railinfra aan het werk aan het spoor

Werkgevers: 'Te veel voorstellen', Vakbonden: 'Weinig concreet'

De werkgevers vinden dat de vakbonden wel heel veel voorstellen inbrengen. Daartegenover staat dat de vakbonden de voorstellen van werkgevers weinig concreet vinden. De vakbonden hebben enkele voorstellen geclusterd of laten vallen om wat aan de wens van werkgevers tegemoet te komen. Na een schorsing hebben werkgevers en vakbonden loonruimte en looneis met elkaar gedeeld, wat de onderhandelingen direct een andere dynamiek gaf.

Loonruimte versus looneis

De werkgevers hebben ons laten weten dat hun loonruimte voor 2024 5,5% is. Vanuit de loonruimte worden zowel de loonsverhoging als overige zaken betaald. Bij overige zaken moet je bijvoorbeeld denken aan:

• Verhoging van vergoedingen
  • Wijziging in de betaling van ORT-uren voor de nacht van zondag op maandag
  • De mogelijkheid om eerder dan 3 jaar voor de AOW-leeftijd gebruik te maken van de seniorenregeling
  • Meer zeggenschap over de RV-dagen door werknemer, enzovoort.

De looneis van FNV is 11%. CNV en HZC zitten op 10% looneis. Bonden zitten dus dicht bij elkaar. Maar de afstand tussen looneis van de bonden en de loonruimte die werkgevers benoemen, is zorgelijk groot.

Zaken waar akkoord over is

We kunnen wel ook al enkele onderwerpen benoemen waarover vakbonden en werkgevers het met elkaar eens zijn:

• Looptijd 1 jaar
  • Verhoging maaltijdvergoeding naar 15 euro
  • Verhoging vergoeding voor ‘afwijking planning’ naar 15 euro
  • Nu nog geen afspraken maken over de verhoging van de pensioenopbouw vanaf 2025, maar hiermee wachten tot er meer duidelijkheid is over de gevolgen van de nieuwe pensioenwet voor de premiekosten (de overeengekomen verhoging van de pensioenopbouw met 3% per 2024 gaat gewoon door).

Samenvattend

De afstand tussen wat vakbonden eisen en wat werkgevers bieden is (nog) enorm. De bonden zijn werkgevers tegemoet gekomen in hun verzoek om met minder voorstellen te komen, door de voorstellen rond ontziemaatregelen voor ouderen te clusteren. Werkgevers gaan akkoord met verhoging van de maaltijdvergoeding en de vergoeding voor ‘afwijking planning’.

Volgende onderhandelingsronde

De railinfra-sector verdient goede cao-afspraken! Daar zullen we ons weer hard voor maken tijdens de volgende onderhandelingsronde op maandag 13 november.

Samen voor een goede cao

Een goede cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is nu nodig tijdens de cao-onderhandelingen, maar ook in de toekomst.

Word lid

Ben je al lid? Maak dan je collega ook lid van de FNV! Als dank ontvang jij dan 10 euro van ons.