Medezeggenschapsverkiezingen PostNL

Stem en kies de FNV voor een sterke OR/OC!

Door Redactie 19 oktober 2023

Op 7 en 8 november 2023 zijn er bij PostNL medezeggenschapsverkiezingen. Veel van jouw collega’s zijn kandidaat namens de FNV voor de ondernemingsraden Cross Border Solutions (CBS), E-Commerce Operations (voormalig OR Pakketten) en de OR Operations met OC Bezorgen en OC Sorteren.

Potlood stemmen

Wat doet de OR?

De OR praat voor jou en je collega’s met je werkgever. De OR houdt in de gaten of je werkgever zijn werk goed doet en of de werkgever zich aan de afspraken houdt die er zijn gemaakt met jou en met de vakbond. Bijvoorbeeld: houdt je baas zich aan de afspraken in de wet of in de cao? Denk aan werktijden, salaris, vakanties, pauzes. Houdt je baas zich aan de Arbowet? Je werkgever moet zorgen dat jij gezond en veilig kunt werken. Is er regelmatig overleg op je werk? Worden mannen en vrouwen gelijk behandeld? Gaat je baas goed om met jouw privacy?

Samenwerking met vakbond

De OR en de vakbond hebben hetzelfde doel: opkomen voor de belangen van werknemers. Daarom werken de OR en de vakbond vaak met elkaar samen. De vakbond sluit een cao af in het bedrijf, dan gaat het om de arbeidsvoorwaarden in de cao en afspraken in het sociaal plan om de gevolgen van reorganisaties zo goed mogelijk om te vangen. De OR houdt zich bezig met de bedrijfsvoering en let erop dat de afspraken in de cao verder worden uitgewerkt. Als er in een bedrijf een OR en OC aanwezig is, dan kan de vakbond bij verkiezingen kandidaten voordragen. Dat zijn vakbondsleden die werken in het bedrijf. Ook kan de OR voor advies terecht bij een vakbondsbestuurder.

Stem mee!

Kortom, het gaat altijd over jouw werk en de organisatie waarvoor jij werkt, PostNL. Steun daarom je collega’s, je vakbond en stem op 7 en 8 november op een collega die namens de FNV kandidaat is. Een stem voor de FNV is een stem voor jou! Onderstaand tref je de lijsten met de kandidaten.