De grote lijnen van de cao Streekvervoer lagen al sinds begin april vast. Maar vandaag hebben FNV Streekvervoer, CNV Vakmensen en de werkgevers de laatste werkdrukverlagende afspraken uitgewerkt. Vanaf ingang winterdienstregeling 2023 krijgen werknemers 2 keer 5 minuten extra pauze per dag. Ook gaat er extra aandacht besteed worden aan het roosteren, zodat dit beter aansluit bij de behoeften van de werknemers.
Met deze laatste afspraken zijn serieuze stappen gezet in het verlagen van de werkdruk. Sinds de privatisering van de sector in 2000 werden er alleen maar minuten van rijtijden en pauzes afgesnoept. Het is baanbrekend dat werknemers nu eindelijk éxtra pauzetijd krijgen. In totaal dus 10 minuten extra pauze per dag (bij dienstdeel langer dan 5,5 uur). Daarnaast zijn afspraken gemaakt om te komen tot nieuwe voorstellen als het gaat om socialer en gezonder roosteren. Bekijk hier alle gemaakte afspraken.
Met het afsluiten van deze extra afspraken is er een einde gekomen aan de cao-strijd. Met in totaal meer dan 22 stakingsdagen was er sprake van de langste ov-staking ooit. Met resultaat: jullie kregen 15% meer loon, een eenmalige uitkering van € 1.000, een extra betaalde pauze en minder gebroken diensten. En vanaf vandaag worden deze afspraken dus aangevuld met extra pauzetijd.
Verder hebben we met elkaar afgesproken om met elkaar in gesprek te blijven gedurende de looptijd van deze cao. Zo willen we de relatie tussen vakbonden en werkgevers verbeteren. Dit is ook wel nodig na de hevige cao-strijd in zowel 2018 als in 2022-2023.
Grote dank gaat nogmaals uit naar alle leden in de sector die mee hebben gestreden voor betere arbeidsvoorwaarden. Jullie hebben schouder aan schouder geknokt om koopkrachtbehoud, maar vooral om het werk met plezier en gezond te kunnen blijven doen.
De succesvolle acties van de afgelopen periode hadden nooit uitgevoerd kunnen worden zonder de inzet van alle kaderleden en actieleiders. Voor hen organiseert FNV Streekvervoer een leuk uitje op 9 september.