Cao Beroepsgoederenvervoer: hoe staan we ervoor?

Door Redactie 22 augustus 2023

De cao-enquête is gesloten. We hebben veel reacties ontvangen, daar zijn we blij mee. Op dit moment zijn we druk bezig alle gegevens te verwerken en te bespreken met de betrokken kaderleden. Op onze regiovergaderingen hebben onze kaderleden een eerste reactie gegeven. Komend weekend bespreken we de voorstellen met de subsectorraad. Daarna zijn de leden weer aan zet. Zij hebben het laatste woord en bepalen of ze het eens zijn met de inzet.

Sam Verduijn op pad met de cao-krant

Beeld: cao-onderhandelaar Sam Verduijn op pad met de cao-krant van FNV Transport & Logistiek.

Veel gesprekken gevoerd

Begin dit jaar hebben we veel gesprekken gevoerd met werknemers uit de sector. Ook zijn er met kaderleden in de regio en bedrijfskadergroepen bijeenkomsten geweest samen met Basis en Beleid om te kijken naar een cao van de toekomst. Hoe identificeer je jezelf als chauffeur? Welke deelmarkt ben je actief? En wat betekent dit voor jou in je arbeidsvoorwaarden en in je werk/privé balans?

Zelfde sector, maar toch anders

Iemand die verhuizingen doet of met containers rijdt, heeft andere lichamelijke belastingen dan iemand die ADR tankwagens rijdt of iemand die winkeldistributie doet. Het is allemaal transport, maar ook allemaal weer anders. Ook blijkt dat veel mensen in de nacht werken en dat eigenlijk ook als zwaar ervaren. Veel mensen geven aan dat ze meer regie willen op hun eigen vrije dagen.

Minder lange dagen en een hoger basissalaris

Ook horen we dat mensen veel vaker minder lange dagen willen werken. Dat mensen incidenteel overwerken kan prima, maar het moet niet de standaard zijn. Overuren maken moet een keuze zijn. Nu zien we te vaak dat het noodzakelijk is om rond te kunnen komen. Daarom moeten het basissalaris omhoog en moeten jullie meer invloed krijgen op jullie roosters.

Cao van de toekomst

Een aantal van deze onderwerpen hadden wij graag in de afgelopen maanden al afgesproken met de werkgevers in de cao voor de toekomst overleggen. Tot onze grote teleurstelling willen deze gesprekken niet goed van de grond komen. Na herhaaldelijk aandringen, weigeren de werkgevers om hier goede afspraken over te maken. Dit betekent voor ons dat we dit aan de cao-tafel moeten gaan afdwingen.

Hoe gaan we nu verder?

Nu alle gesprekken achter de rug zijn en de cao-enquête gesloten is, gaat de subsectorraad dit weekend de conceptvoorstellenbrief beoordelen. Als deze goedgekeurd wordt, zijn de leden weer aan zet. Jullie bepalen of dit de cao-voorstellen voor de nieuwe cao worden. De verwachting is dat we begin oktober starten met de cao-onderhandelingen.

We blijven jullie (onze leden) natuurlijk op de hoogte houden van het laatste nieuws. Houd hiervoor onze pagina en je mailbox in de gaten.

Wil je graag mail ontvangen van de onderhandelingen? Regel het zelf in MijnFNV.