Werkgevers doen eindbod voor cao Beroepsgoederenvervoer

Stemming voor leden

Door Redactie 9 december 2023

Op vrijdag 8 december 2023 hebben we voor de vierde keer met de werkgevers onderhandeld over een nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen. Op dag 4 zijn we er definitief niet uitgekomen, werkgevers bieden in drie stappen 10% voor 2 jaar.

Vrachtwagens

Eindbod werkgevers

Na de vierde onderhandelingsronde moeten we constateren dat we er niet uit zijn gekomen. De werkgevers hebben alles op tafel gelegd wat ze bij zich hadden, dit was niet genoeg voor een deal. De werkgevers hebben er voor gekozen om hun inzet in de vorm van een eindbod aan jullie voor te leggen. Dit eindbod vervalt binnen twee weken.

Zie hier het eindbod

Wat houdt een eindbod in?

Als de werkgevers en vakbonden in de gesprekken over de nieuwe cao nog geen overeenstemming hebben bereikt en de werkgevers niet meer verder willen onderhandelen met de vakbonden, dan kunnen de werkgevers een eindbod neerleggen. In dit eindbod schrijven de werkgevers op wat hun laatste voorstel is voor de nieuwe cao-afspraken. De leden van de vakbonden beslissen door middel van een stemming of ze akkoord gaan met het eindbod van de werkgevers. Als de leden het voorstel van de werkgevers goed genoeg vinden, stemmen ze ermee in. Als de meeste leden akkoord gaan met het voorstel van de werkgevers, dan wordt het eindbod omgezet in een cao-afspraak. Maar als de leden het eindbod van de werkgevers niet goed genoeg vinden en de meeste leden niet akkoord gaan, dan beginnen we met acties om een beter resultaat te krijgen dan wat de werkgever in het eindbod had voorgesteld.

Gesprek subsectorraad

Vandaag (zaterdag 9 december) hebben we dit eindbod met onze kaderleden in de subsectorraad besproken. Zij hebben besloten het op een neutrale manier aan jullie voor te leggen. Daarbij geven ze de volgende overweging mee. Aan tafel is dit alles wat er te halen valt. Als we meer willen dan zullen er serieuze acties moeten volgen. Dit betekent misschien dat we voor langere periode het werk neerleggen. ‘Nee’ stemmen betekent dan ook meedoen met deze acties.

Ga met ons in gesprek

De komende dagen willen wij graag met jullie in gesprek. Daarvoor hebben wij komende week 8 bijeenkomsten gepland. Kom je graag langs?

Zie dan hier de lijst en meld je aan

Breng je stem uit

Het is nu aan onze leden. Via de mail ontvang je  op 9 december een link om je stem uit te brengen.