Verhoging uitkering en versoepeling voorwaarden zwaarwerkregeling (RVU)

Sector Beroepsgoederenvervoer

Door Redactie 22 december 2023

Bij het ontwerp van de zwaarwerkregeling hebben cao-partijen afspraken gemaakt voor de situatie dat de kosten van de regeling tegenvallen of meevallen. Na evaluatie van de financiën 2023 heeft het bestuur van de Stichting RVU besloten om de uitkering te verhogen en de voorwaarde ‘dienstjaren in de sector’ te verlagen van 18 jaar naar 15 jaar.

Verhoging uitkering

Afgesproken is om het door de overheid vastgestelde maximale bedrag te hanteren. In 2023 was dit € 2.037 bruto per maand. Het bedrag in 2024 is nog niet bekend. Zodra dit wel bekend is, zullen nieuwe en bestaande uitkeringen worden verhoogd. De verhoging van de uitkering gaat in per 1 januari 2024.

Verlaging aantal jaar in de sector van 18 naar 15 jaar

Naast de indexatie heeft het bestuur besloten om de voorwaarden voor deelname aan de zwaarwerkregeling te versoepelen. Een van de voorwaarden voor deelname is: je hebt minimaal 18 jaar in de sector Beroepsgoederenvervoer gewerkt. Per 1 februari 2024 wordt dit verlaagd naar 15 jaar.

Maak een afspraak met een pensioenconsulent

Medewerkers die aan de voorwaarden voldoen, ontvangen van het pensioenfonds een brief met de uitnodiging om een afspraak te maken met een pensioenconsulent. Die afspraak maak je via www.pfvervoer.nl/afspraak. Samen met de pensioenconsulent bekijk je of de uitkering via de zwaarwerkregeling genoeg is. Is dat niet zo, dan is het vaak mogelijk om de periode tot de AOW te overbruggen met tijdelijk extra pensioen van Pensioenfonds Vervoer.

Heb je vragen?

Op de website www.zwaarwerkregelingvervoer.nl vind je veel antwoorden. Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij? Stel je vraag dan aan WWplus. Deze organisatie voert de regeling uit.

Contactgegevens van WWplus: 088 - 605 5170 | rvu@wwplus.nl

Je kunt ook vragen stellen aan je werkgever en de FNV.