PostNL, wat is hier aan de hand?

Door Redactie 27 juli 2023

De afgelopen weken heeft de FNV veel meldingen over de situatie op de werkvloer bij PostNL ontvangen. Veel van de PostNL-medewerkers ervaren een te hoge werkdruk en een chaotische werkomgeving. De veranderingen bij PostNL volgen zich in een te hoog tempo op en dit gaat ten koste van het werkplezier, de werkdruk en de kwaliteit. ‘Waar is dit bedrijf mee bezig?’

PostNL busjes

Gesprek met PostNL

We willen iedereen bedanken voor de berichten over de situatie op de werkvloer. Woensdag 19 juli heeft op verzoek van de FNV een gesprek plaatsgevonden met PostNL. In dat gesprek hebben wij de signalen, die wij van de werkvloer hebben gekregen, gedeeld met het management en gevraagd of de signalen herkenbaar zijn. Daarnaast hebben wij aangedrongen op actie vanuit het management om de werkdruk te verlichten, rust op de werkvloer terug te brengen en goed personeel te behouden.

Reactie PostNL

PostNL geeft aan dat het de signalen herkent en erkent dat zaken niet optimaal zijn verlopen. Zij trekken hun lessen uit de afgelopen periode. HR directeur Anne Vuurboom benoemt verschillende redenen voor de ontstane situatie. Het bedrijf had de afgelopen maanden te maken met een hoger volume, een ict-fout die zorgde voor verkeerde codeerregel, een hoog ziekteverzuim en te kort aan personeel. Daarnaast zijn er grote werkwijzigingen doorgevoerd terwijl veel leidinggevende op vakantie waren. Dat alles bij elkaar heeft er toe geleid dat het proces niet goed loopt. Dat willen zij een volgende keer anders doen evenals de communicatie.

Zij geeft aan dat de wijzigingen in het werkproces noodzakelijk zijn vanwege de dalende postvolumes. Reorganisaties OLK en Logisch bezorgers zijn nu op de grootste/meeste plekken doorgevoerd. De situatie moet nu langzaamaan beter worden.

Prioriteiten

Op de agenda van Anne staan de volgende prioriteiten:

• ziekteverzuim terugdringen
  • bezetting op orde brengen
  • medewerkers behouden door te motiveren en betrokken te houden

Om de kwaliteit te verbeteren moet de bezetting op orde komen. Bezetting is de belangrijkste factor. Pas dan kan de kwaliteit omhoog.

Tijd voor actie

De FNV heeft aangegeven dat een prettig werkklimaat ervoor kan zorgen dat het ziekteverzuim daalt en personeelsverloop tegengaat. Daarnaast hebben wij aangedrongen op goede communicatie.

De praktijk moet uitwijzen of het werk nu beter wordt. Houd ons op de hoogte van jullie ervaringen via postbedrijven@fnv.nl.