FNV Spoor en NS-personeel opgeschrikt door nieuws over Eurostar en weer verrast door grote treinstoring

Redactie
Door Redactie 5 juni 2023

Vrijdagavond 2 juni werd het NS-personeel, en in bijzonder het Eurostarpersoneel, opgeschrikt door het bericht in de media dat vanaf juni 2024 tot mogelijk mei 2025 geen Eurostar tussen Amsterdam en Londen kunnen rijden. Daar bleef het niet bij. Op zondagmiddag 4 juni werd iedereen wederom verrast door een grote treinstoring. Deze keer rondom Amsterdam.

Eurostar

Herhaling van 3 april 2022

De treinstoring in Amsterdam lijkt vanaf de buitenkant mogelijk een herhaling van de storing op zondag 3 april 2022, maar dan niet voor heel Nederland. Nu schijnt de oorzaak in de IT-systemen bij ProRail te liggen. Voor zover FNV Spoor vanuit onze leden in de sector heeft meegekregen, zouden ook de veiligheidssystemen geraakt zijn. Dat is een cruciaal verschil met het debacle van 3 april 2022. Omdat de veiligheidssystemen niet meer werkten, kan er inderdaad niet meer gereden worden. Wij hebben Wouter Koolmees om opheldering gevraagd.

Gestrande reizigers en personeel de dupe

Net als op 3 april 2022 zijn er, zover FNV Spoor is geïnformeerd, meerdere malen tijden doorgegeven waarop weer gereden zou gaan worden welke niet gehaald werden. Personeel op treinen en stations bleven in onwetendheid en werden overspoeld met vragen en ook geïrriteerde en boze reacties van de gestrande reizigers. Uiteindelijk konden reizigers en personeel niet meer op tijd naar huis en moesten de nacht doorbrengen op veldbedjes in de Ziggo Dome en in de Jaarbeurs. Overigens, goed dat de gemeente Utrecht en de organisatie van de Ziggo Dome dit hebben gefaciliteerd. Helaas ontbrak het lef bij het management van NS om koffie, thee en broodjes gratis te verstrekken en moesten de gestrande reizigers zelfs het toiletbezoek op stations betalen. Hierin heeft NS dus toch nog steeds niks geleerd van de lessen die men op zondag 3 april zijn voorgehouden.

Eurostar

FNV Spoor en haar leden vinden het vervelend dat ze de informatie over Eurostar uit de media moesten vernemen. Dit viel onze leden rauw op hun dak. Vervolgens ontstond een spel in de media tussen Eurostar, ProRail, NS en de staatssecretaris wie de schuld van dit besluit moet krijgen. Niet fraai en het gaat over de rug van het personeel Eurostar en haar reizigers. FNV Spoor heeft Heike Luiten (directeur NS Internationaal) en Wouter Koolmees (President Directeur NS) om opheldering gevraagd en zichzelf uitgenodigd voor overleg over de mogelijke gevolgen voor het betreffende personeel. Wat ons betreft volgen er geen nadelige effecten voor het betreffende personeel.

Doodzonde

De Eurostar is een succesvolle trein die door steeds meer reizigers als alternatief voor het tussen Londen en Amsterdam vliegen is gevonden. Doodzonde als deze trein daadwerkelijk zo’n lange periode niet zou kunnen rijden. Wij sporen alle betrokken partijen op om te zoeken naar een aanvaardbare oplossing om door te kunnen blijven rijden. Uiteraard dient dit wel veilig te kunnen. Want, we werken veilig of we werken niet. Wij blijven dit proces op de voet volgen en zullen gevraagd en ongevraagd samen met kaderleden mogelijk alternatieven aandragen.

Opheldering

FNV Spoor heeft de directie van NS, NS Reizigers en NS Internationaal verzocht om zo snel mogelijk opheldering te geven over deze vreselijke situaties. Ook willen wij betrokken worden bij de onderzoeken die ongetwijfeld volgen. 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.