Onderzoek naar ondergewaardeerde banen en de bijdrage aan de samenleving

Door Redactie 9 mei 2023

Nog steeds wordt er neergekeken op sommige beroepen in onze samenleving. Dit blijkt uit vooronderzoek van de Universiteit Utrecht, het Universitair Medisch Centrum Utrecht, de Universiteit van Wageningen en de Technische Universiteit Eindhoven. Wetenschappelijke onderzoekers van deze universiteiten hebben FNV Spoor benaderd of wij mee willen werken aan een onderzoek naar ondergewaardeerde banen en de bijdrage van deze banen aan de samenleving.

Conducteur NS

Om welke beroepen gaat het?

• Conducteurs
  • Machinisten
  • Ticket verkopers
  • Service medewerkers
  • Klantenservice medewerkers
  • Veiligheid & Service medewerkers
  • Medewerkers betrokken bij onderhoud en het fabriceren van treinen
  • Schoonmakers (intern in dienst)

Verschillende thema’s

De onderzoekers willen verder onderzoek doen en hebben ons gevraagd de vragenlijst onder de aandacht te brengen van deze doelgroepen en hun leidinggevenden. De vragenlijsten bestaan uit verschillende thema's zoals (werk)condities, werktevredenheid, relaties op het werk, beroepscultuur en hoe jij denkt dat de samenleving naar jouw beroep kijkt.

Beloning

Het invullen van de vragenlijst kan met je smartphone en duurt ongeveer 15 minuten. De vragenlijst is volledig vertrouwelijk. Er wordt alleen gevraagd naar e-mailadressen voor de beloning. Voor het invullen van de vragenlijst krijg je een bol.com bon met een waarde van € 5. De resultaten worden samengevoegd tot één bestand, waardoor je al individu niet te herkennen bent. De resultaten worden uiteindelijk gebruikt om tot een wetenschappelijk rapport te komen.

Doe mee

Er zijn 2 verschillende vragenlijsten: een voor medewerkers en een voor leidinggevenden.

Ga naar de vragenlijst voor medewerkers

Ga naar de vragenlijst voor leidinggevenden