Naar aanleiding van het gefrustreerde overleg van 5 april is er informeel contact geweest. Komende donderdag 11 mei komen de onderhandelingsdelegaties weer bij elkaar.
Wij verwachten (nog) niet dat er voldoende mandaat uit Duitsland zal zijn om onze voorstellen gelijk af te tikken. Er zijn inmiddels 3 opties uitgewerkt door de vakbonden die wij gaan presenteren aan de directie. In deze opties is rekening gehouden met het feit dat de werkgever geen afspraken wil maken over eerder stoppen met zwaar werk (RVU) en geen invoering van de Automatische Prijs Compensatie Systematiek. Natuurlijk is er rekening gehouden met volledige compensatie van koopkrachtverlies, dus koopkrachtbehoud gedurende de cao-periode en geen negatieve gevolgen van eventuele wijzigingen in de netto cao-vergoedingen.
Gezien het feit dat er in Duitsland ook nog stevig onderhandeld wordt, zal het de nodige tijd vergen voordat wij te horen krijgen of een van die opties wordt geaccepteerd. Als er op alle drie opties een negatieve reactie komt, dan gaan wij het onvermijdelijke actietraject in.
Niek Stam, onze interim onderhandelaar van FNV Havens, heeft aangegeven dat hij de betreffende FNV Havens vakbondsafdelingsbesturen officieel gaat aanschrijven en een beroep doet op onze vakbondssolidariteit. Met de boodschap dat er in de tweede helft van juni (dan heeft DB Cargo voldoende tijd gehad) wat te gebeuren staat, wat ook eventuele gevolgen kan hebben voor de operatie op o.a. de chemie en kolen- en erts terminals in de ARA-havens.
Wij zullen jullie kort na het overleg weer informeren waar wij staan. We zijn ons ervan bewust dat we veel van jullie geduld vragen en dat zal beloond moeten worden met een stevige verhoging van jullie salarissen. We komen namelijk niet iedere dag naar ons werk om aan het eind van de maand minder boodschappen te kunnen doen.