Update cao-overleg TUI fly

portret Birte Nelen
Door Birte Nelen 24 maart 2023

Deze maand is door de onderhandelingsdelegatie van FNV hard gewerkt aan de cao voor het TUI Fly cabinepersoneel. Op 16 en 23 maart is er onderhandeld met de werkgever en op 17 maart was de ledenbijeenkomst in Amsterdam. In deze nieuwsbrief geven we een update en brengen we alvast onze digitale ledenvergadering van 12 mei onder de aandacht.

Cao-onderhandelingen

Aan de overlegtafel met TUI fly spreken we over de onderwerpen uit onze cao-inzet 2023, oftewel over de zaken die leden graag willen aanpassen. Dit gaat onder andere over loonontwikkeling, daggeld, afspraken over de vakantieregeling en ouderenbeleid. Per onderwerp lichten wij toe wat we als FNV graag in de cao terug willen zien en geeft TUI fly aan hoe zij tegen het onderwerp aankijken. Soms hebben we een gezamenlijk beeld, soms ook niet. Voor de onderhandelingsdelegatie gaat erom dat het totaalpakket straks voldoet aan de inzet die we hebben gedaan. De inhoud van de definitieve cao wordt democratisch bepaald; alle FNV-leden stemmen straks over de onderhandelingsuitkomst.

Cao-tekst is veel werk

De cao-tekst moet vanaf nul worden opgesteld en dat is veel werk. Wij behouden de goede afspraken uit de personeelsgids en willen nieuwe afspraken maken als er geen goede of geen duidelijke afspraken zijn. Voor jullie beeld; de eerste conceptversie van de cao bevat de hoofdstukken definities, werkingssfeer, verplichtingen van cao-partijen, verplichtingen van de werkgever, de dienstbetrekking, werk- en rusttijden, vakantie en verlof, financiële regelingen, bijstandsregeling en beroepsregeling, ziekte, disciplinaire maatregelen en afspraken over stagiairs. Het is belangrijk dat alles goed wordt omschreven in de cao, zodat het duidelijk is welke rechten en plichten er gelden voor het cabinepersoneel van TUI fly en voor de werkgever.

Ledenvergaderingen 17 maart en 12 mei

Op 17 maart was onze ledenvergadering in Amsterdam, waar in detail de onderwerpen zijn toegelicht die tijdens de onderhandelingen worden besproken. De leden die aanwezig waren, hebben heel actief meegedacht en aangegeven welke denkrichtingen haalbaar zijn en welke niet. De cao is voor en door de leden, jullie bepalen wat erin komt te staan. Iedere maand heeft de FNV-delegatie twee dagen onderhandelingen met TUI fly. We verwachten in mei weer meer informatie te hebben en organiseren daarom op 12 mei om 10.00 uur een online ledenraapleging. Zet deze alvast in de agenda!

Lidmaatschap en helpdesk

Speciaal voor onze leden bij TUI fly is een helpdesk live gegaan. Via het e-mailadres tuifly@vereniging.fnv.nl ontvangen we graag jouw vragen. Als lid van FNV word je vertegenwoordigd aan de cao-tafel, je hebt stemrecht over het cao-resultaat én bent verzekerd voor individuele juridische bijstand op het gebied van werk en inkomen. Ook kun je gebruikmaken van de gratis belastingservice en vele kortingen via deze link. Nieuwe leden betalen voor de eerste zes maanden in totaal 25 euro. Daarna volgt het vaste tarief dat via de toekomstige cao-afspraak over belastingvoordeel, netto ongeveer 10 euro per maand zal zijn. Collega’s jonger dan 23 betalen slechts 2,08 euro per maand.

Sluit je ook aan bij FNV

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.