Tijdelijke inzet treinassistenten en de beveiligingsassistenten van start

Door Redactie 27 februari 2023

Langzaamaan zien we de beveilingsassistenten op de NS treinen verschijnen. Ook de eerste treinassistenten zijn gestart met de opleiding. NS communiceert daarover zelf met de werknemers.

Tijdelijke inzet treinassistenten en de beveiligingsassistenten van start

Is het wennen?

Nu de eerste beveilingsassistenten worden ingezet gaan er ook verhalen over slechte ervaringen rond. Het is echter nog veel te vroeg om conclusies te trekken. Het kan zijn dat iedereen aan elkaar en deze tijdelijke werkwijze moet wennen maar het kan uiteraard ook zijn dat het soms gewoon niet goed gaat met deze andere inzet/ondersteuning.

Periodieke evaluatie

Op aandringen van FNV Spoor is met NS afgesproken dat NS en de bonden periodiek (in beginsel maandelijks) de tijdelijke noodmaatregelen evalueren, met als doel inzicht te verkrijgen in de werking van het model. De ontwikkeling van de sociale veiligheid wordt gemonitord en is een belangrijk onderdeel van de evaluatie. Indien de evaluatie hiertoe aanleiding geeft zullen er aanvullende maatregelen worden getroffen en in het uiterste geval zal de maatregel voortijdig worden stopgezet.

Ervaringen? Meld ze bij FNV Spoor

Om goed beslagen ten ijs te komen tijdens de evaluaties, ontvangen wij graag jullie persoonlijke ervaringen met de samenwerking met zowel de beveiligingsassistenten als de treinassistenten. Let wel, graag de goede, de matige en de slechte. Graag zo volledig mogelijk. Dan krijgen wij een goed inzicht uit de praktijk en kunnen we daarover het gesprek met NS aangaan. Mail je ervaringen naar henri.janssen@fnv.nl

Graag onder vermelding van het treinnummer, het baanvak, of het een beveiligingsassistent of treinassistent betrof en of deze de hele route meeging (of maar een stukje). En of de collega was voorzien van de verplichte uitrusting en uiteraard hoe de ervaring was qua samenwerken.

Het zijn jullie collega’s

Wij beseffen dat het ook voor de treinassistenten en de beveilingsassistenten een nieuwe functie is, waarin zij zelf moeten gaan uitvinden hoe het werk het beste ingevuld moet worden. Wij gaan ervan uit dat deze collega’s hartstikke hun best zullen doen om er samen met jullie een succes van te maken. De treinassistenten zullen zich samen met de Hc’s inzetten om het vertrekproces goed te laten verlopen en de beveiligingsassistenten zullen er samen met Hc’s en ook V&S’ers alles aan doen om de sociale veiligheid te bevorderen. Dus help deze collega’s zichzelf bij NS thuis te voelen en hun werk naar behoren te doen. Samen vormen jullie een team.