Eerste stakingsdag streekvervoer goed verlopen

Door Redactie 24 februari 2023

De eerste stakingsdag in het streekvervoer van deze week is zeer goed verlopen. Wij hebben, ondanks de zomerdienstregeling in het zuiden, bijna evenveel stakers als de afgelopen stakingsweek per dag mogen inschrijven: 3000 man/vrouw.

staking in het streekvervoer

Toename aantal stakers

Er heeft, zo leek het, percentueel nog meer van de dienstregeling stilgelegen. In een aantal concessies zijn zelfs de bussen binnengehouden. We merken gemiddeld nog steeds een toename aan deelnemers. We zijn hartstikke trots op jullie.

Schappelijke eisen

Want één ding is en blijft duidelijk: we zijn fatsoenlijke mensen, met niet meer dan schappelijke eisen. We willen normaal ons werk kunnen doen, we willen niet als een gek hoeven jagen in de bus, we willen naar het toilet kunnen, een gewone pauze kunnen houden en de benen kunnen strekken als dit nodig is!

Nieuwe acties zijn al gepland

Voor vandaag (vrijdag 24 februari) staat er weer een stakingsdag gepland. We hopen dat jullie weer allemaal meedoen. We kunnen jullie vast onthullen dat we de nieuwe actieplanning (gezamenlijk met het CNV) bekendmaken. Werkgevers hebben duidelijk laten weten dat ze noch formeel, noch informeel met ons in overleg willen. Dat is ronduit respectloos! Tijdens de afgelopen stakingsbijeenkomsten hebben we goed geluisterd naar wat jullie verstandig achten als het gaat om de nieuwe actieplanning: het moet krachtig zijn, met een langdurig karakter. Onbepaalde tijd is veel geroepen, maar we kiezen voor een variant waarbij we meer rekening met de portemonnee van de OV-medewerker houden.

Werkgevers in de media

De werkgevers blijven in de media bewust het verschil met vakbonden groot houden. Met name ten aanzien van een verkeerde constatering op loon, daar worden we constant mee in verband gebracht. De aandacht wordt echt afgeleid waar het om hoort te gaan: aanpak van de te krappe rij- en rusttijden.

Staken doe je niet voor de lol, maar veel succes gewenst. Steek alsjeblieft de kaderleden van de vakbonden een hart onder de riem. Zij zetten zich hard in voor het organiseren van de acties. Dit is in ons aller belang. Namelijk een goede cao!