Werkgevers streekvervoer gaan niet in op ultimatum, volgende week vijfdaagse staking

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 30 januari 2023

Werkgevers in het streekvervoer hebben negatief gereageerd op het ultimatum dat FNV vorige week namens de leden stelde en 12.00u vanmiddag afliep. Daarin stelde de vakbond eisen over een nieuwe cao, nadat onderhandelingen daarover stuk waren gelopen.

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘En weer laten de werkgevers hun werknemers in de kou staan. Ze blijven een goede cao, die zorgt voor een goed inkomen en lage werkdruk, blokkeren.

Vijf dagen

Het gevolg van het afwijzen van het ultimatum is dat medewerkers volgende week, vanaf 6 februari, vijf dagen het werk neerleggen. ‘De chauffeurs kunnen nu niks anders meer, dan staken om van zich te laten horen. Dat doen ze liever niet, ze willen liever hun passagiers vervoeren. Dat ze het toch doen, zegt hoe ernstig de situatie is’, aldus Van der Gaag. Door de hoge inflatie komen de chauffeurs volgens de vakbond amper rond. Daarbij is door personeelstekort de werkdruk torenhoog, waardoor een op de vijf chauffeurs ziek is en dat zorgt voor nog meer werkdruk.

Ultimatum

In het ultimatum eist de FNV naast een loon gelijk aan de inflatie, meerdere maatregelen om de werkdruk te verlagen. Van der Gaag: ‘Wij willen afspraken maken over werkdrukverlagende maatregelen om de steeds krappere rijtijden tegen te gaan. Daarnaast moet er gekeken worden naar meer regelmaat in de roosters, zodat er een betere verdeling van werk- en rustdagen. Ook moeten de voorstellen over verdere flexibilisering van werknemers van tafel. De rek is eruit’.